Първи час от 9,15 - защо е по-добре 16.09 | 13:45

Започват училище с час и 15 минути по-късно, учат същото за по-малко време и се чувстват по-добре от преди: двайсетина училища в Дания тестват по-късен старт на часовете

От iNews.bg

Започват училище с час и 15 минути по-късно, учат същото за по-малко време и се чувстват по-добре от преди: двайсетина училища в Дания тестват по-късен старт на часовете. И всички са много доволни, пише Deutsche Welle. Какви са предимствата?

За 13-годишната Лина от Копенхаген от година насам будилникът звъни по-късно - седмокласничката вече започва училище не в 8:00, а в 9:15 часа. И тя не е единствената.

В нейното училище класовете от седми до девети тестват по-късен начален час на учебните занятия. Лина и повечето ѝ съученици са възхитени: "Чудесно е, че уроците започват по-късно, защото така можем да поспим малко повече. Мисля, че това ме прави по-концентрирана, а така научавам повече", казва ученичката пред германската обществена медия АРД.

"По-малко стрес и нерви"

Не само учениците са доволни от новата концепция. Директорът на училището Кенет Халгрен казва, че преди, когато училището е започвало по-рано, в първия час тийнейджърите са присъствали само физически - мозъците им още са спели. За преподавателите това е било много изтощително, уверява директорът, цитиран от германската медия.
Днес е друго: "Учениците са много по-отпочинали, когато идват на училище - не са стресирани, уморени и намръщени. Разговарят помежду си по-интензивно и са в добро настроение. А това прави и учебните занятия по-приятни", казва Халгрен.
Общо двайсетина училища в Дания експериментират с по-късния старт на часовете. Те аргументират с изследвания, според които хормоналният баланс при младите хора е такъв, че сутрин просто им трябва повече време да се събудят.

Ролята на кортизола

Изследователката Катрин Вимелман от Центъра за детско здраве в Копенхаген обяснява: "Преди да се събудим, отделяме кортизол, наричан още хормон на стреса, който ни събужда и ни подготвя за деня. При тийнейджърите този хормон се освобождава по-късно". Изводът: мозъкът на подрастващите функционира по-добре, когато активността му започва по-късно през деня.

Въпреки че започват с час и 15 минути по-късно, часовете приключват по същото време, както и преди, обяснява директорът Кенет Халгрен. Двама учители поемат уроците, като така учениците научават същите неща, но за по-малко време. От това са доволни и децата, и учителите, и родителите, се казва по-нататък в репортажа на АРД . "Нашите проучвания показват, че не се учи по-малко в резултат от скъсеното време на учебните занятия. А учениците се чувстват много по-добре, което за нас е най-важното в случая", казва училищният директор.

Експериментът в неговото училище е възможен, защото става дума за частно учебно заведение. На държавните училища в Дания не им е позволено да съкращават учебния ден просто така. От тази учебна година обаче няколко държавни училища също изпробват по-късния начален час на часовете.

В началото е имало и притеснени родители, признава училищният директор Кенет Халгрен. Те се опасявали, че тъй като тръгват рано за работа, децата им ще трябва да се оправят сутрин сами за училище. Кенет Халгрен обаче вижда в това нещо положително - според него така подрастващите се учат на самостоятелност.

Водещи

Най-четени