Разходите за транспорт, енергия се вдигат, което вероятно ще се отрази и върху цените на алкохола 05.07 | 19:20

Това предупреждават анализатори

От iNews.bg

Разходите за транспорт, енергия и всякакви суровини се вдигат, което вероятно ще се отрази и върху цените на алкохола. Това предупреждават анализатори, пише "Уолстрийт Джърнал”.

Засега ценовият натиск не е достигнал до потребителите, тъй като повечето винарни, пивоварни и алкохолни компании на този етап поемат допълнителните разходи и затова цените на алкохола растат по-скромно. Това обаче може би няма да продължи дълго и най-вероятно поскъпването ще е факт тази есен.

У нас алкохолът на практика вече почна да поскъпва, макар и с много малко, като най-силно е изразено това при спиртните напитки. Въпреки че през 2020 г. цените им паднаха, през последните месеци те отново започнаха да растат и през май концентратите са вече с 4,3% по-скъпи, отколкото са били през май 2020 г. Малко по-слабо изразено е поскъпването при виното и бирата.

Тенденцията се дължи на вдигането на разходите за картонени опаковки, алуминия за бирените кенове, както и за етикети. Според много икономисти рязко скочилата инфлация няма да се задържи дълго, но въпреки това бизнесът и потребителите усещат повишенията в цените. Към това се добавят и по-високите цени на енергията и транспорта. В САЩ например разходите за придвижването на камион с бира или нейните съставки на 965 км са се удвоили до около 2000 долара за малки и средни пивоварни поради голямото търсене и липсата на шофьори, твърди Мич Стийл, съосновател на базираната в Атланта пивоварна New Realm Brewing. Той допълва и че на разходите за бира влияят и цените на алуминия, които са скочили с близо 70% от май 2020 г. насам. Цената на кен в САЩ се е повишила от 10-15 до около 25-30 цента.

Разходите за етикети за вина, произвеждани от винарната на Ник Вайс в Лайвен, Южна Германия, пък са нараснали с 5% спрямо периода преди пандемията. Времето, необходимо за отпечатването им, се е удвоило до осем седмици, тъй като принтерите се опитват да издържат на внезапния скок на търсенето.

Цената на картонените кутии, в които Вайс пакетира по дузина вина, се е повишила с 8 на сто, разказва още "Уолстрийт Джърнал”.

Все пак големите производители са по-защитени, тъй като са фиксирали цените на суровините с някои доставчици и често хеджират част от своите разходи за суровини. Говорител на най-голямата пивоварна в света казва, че сегашната инфлационна среда, включително цените на суровите материали, ще бъде взета предвид при ценообразуването, макар че все още има време да се реагира.

Главният финансов директор на датската пивоварна Carlsberg Хахне Далсгаард също заявява, че компанията е имала по-високи разходи за алуминий, ечемик и опаковки, но засега е добре защитена.

Водещи

Най-четени