Река Дунав достигна критично ниски нива 16.10 | 12:48
В български води при Свищов има заседнал кораб вече от 3 седмици и екипажът му бедства

Река Дунав достигна критично ниски нива по цялото си поречие и на места корабоплаването е спряло. В български води при Свищов има заседнал кораб вече от 3 седмици и екипажът му бедства. Заради ниското ниво круизни кораби са блокирани в Унгария, Австрия и Германия.
Нивото на Дунав по целия корабоплавателен път критично се понижава и прогнозата е да продължава да пада. Притоците в Горен Дунав също са маловодни, от 3 месеца не е имало валежи, няма и прогноза за дъжд и ситуацията с всеки изминал ден се усложнява. В българския участък има 16 прага.
инж. Павлин Цонев - изп. директор на АППД: Като критичност може би приближаваме 2003 г. , тъй като вече при пегел Русе наблюдаваме стойност минус 11, което показва, че водните нива са почти метър под ниското корабоплавателно ниво. Това е характерно не само за българския участък.
Блокирано е корабоплаването в Горен Дунав. Русенска компания е прекратила екскурзиите на пасажерите си заради невъзможност плавателните съдове да се придвижват. А пътниците ще трябва да бъдат компенсирани за провалените круизи.
инж. Павлин Цонев - изп. директор на АППД: Миналата седмица във Виена целият кей за пасажерски кораби беше затрупан от пасажерски кораби, които престояват и именно заради тези ниски водни стоежи и невъзможността да преминат участъка от Виена до Братислава. Такива проблеми има и в района на Вахау, където реката е свободно течаща.
Търговските кораби също трудно се придвижват. До заседналия при Свищов кораб може да се стигне само с лодка, за да се доставят провизии на екипажа. Заради ниското ниво само една от русенските търговски компании е правила ремонти на два от корабите си. Бави се превозването и на товарите.
Валентин Пашанов - ръководител отдел "Експлоатация на флота": Ние се опитваме да изпълняваме нашите търговски договори с цената на страшно много усилия и загуби някои път… Товарите са на поне 50% по-малки и самият транспорт става неефективен.
Според специалистите една от причините за маловодието, което периодично се наблюдава през последните 40 години, се дължи на икономическата дейност в района на реката.
Водещи
-
Първите глоби за шофиране в аварийните ленти на магистралите ще бъдат налагани от тази събота и неделя
Позицията на МВР
15.07 | 17:40
-
Нов обрат по делото "Дебора"
Районният съд в Пловдив пусна на свобода обвиняемия Георги Георгиев срещу парична гаранация от...
15.07 | 16:45
Най-четени
-
Николай Василев: Трябва да спрем да говорим, че има инфлация, такава няма
По негови думи инфлация ще има, но причината за това е бюджетната политика на правителствата...
15.07 | 13:45
-
Томислав Дончев: Приемането на еврото не е сред рисковете, които ни крие бъдещето
В събитието участва и икономическият анализатор Йонко Чуклев.
15.07 | 14:30
-
Тръмп за BBC: Разочарован съм от Путин, но не съм го отписал
Интервюто се появява в медийното пространство часове след като Тръмп обяви нови оръжейни...
15.07 | 12:00