Религия в класната стая! Да или не? 18.02 | 19:00

Църквата прави предложения за задължително изучаване на православието

От Филипа Тодева

Църквата отново настоява религията да бъде включена в раздела със задължителните учебни часове на учебните планове. В официално становище на Светия синод на Българската православна църква във връзка с промените, които се предлагат в просветната система.

Според Светия синод дори и името на нормативния акт трябва да се промени, като бъде назован Закон за предучилищното и училищното образование и възпитание.

Църквата настоява духовно-нравственото възпитание и образование да заеме полагащото му се по-значимо място във философията на законопроекта, "ако желаем да постигнем положителна, истинска и трайна промяна в психологическия, нравствен, културен и социален облик на нашите деца и ученици".

Ако религията влезе като предмет в училище обаче, учебните програми, според БПЦ трябва да се утвърждават от министъра на образованието и науката и от върховния ръководен орган на съответното вероизповедание (конфесия).

Според БПЦ за съществуването у нас на добра съвременна образователно-възпитателна система в детската градина и училището е важно да се възроди традицията на взаимно зачитане и пълно взаимодействие между българската държава и Българската православна църква – Българска Патриаршия.

"За да бъде образователната ни система адекватна на съвременните европейски стандарти и изисквания, е задължително православното религиозно обучение и духовно-нравственото възпитание да получи своя равнопоставен статус, така че обществото ни да превъзмогне духовната криза и да жъне добрите му плодове дълги години", коментират от Светия синод и дават за пример европейския опит.

Сравнителният анализ на европейските образователни системи показва наличието на религиозно и морално ориентирано образование в почти всички държави, членки на ЕС.

Задължителен предмет (ЗП) с възможност за освобождаване в 6 страни – Австрия, Гърция, Ирландия, Кипър, Румъния и Германия (в някои области се предлага и алтернативен предмет).

Задължително алтернативно избираем предмет (ЗАИП) религия има в 7 страни – Белгия, Литва, Люксембург, Малта, Словакия, Финландия и Хърватска. Задължителен предмет за училищата и избираем в различните си профили за учениците в 2 страни е има Испания и Италия. Религията е свободно алтернативно избираем предмет (САИП) в 2 страни – Полша и Португалия и свободно избираем предмет (СИП) в 3 страни – България, Унгария и Чехия.

В 2 държави религиозното образование е общоконфесионално за християнските вероизповедания, а предметът "Християнска вяра" е свободно избираем – в Естония и в Латвия.

В Холандия, която е с уникална и специфична образователна система, религиозното образование се осъществява в избираемата подготовка и предметът е конфесионален в училищата на религиозните деноминации (в които се учат 75% от учениците), а в държавните (общинските) училища и в тези на родителските общности той е неконфесионален – история на религиите и религиознание.

В Дания предметът "Изучаване на християнството" е задължителен и е неконфесионален – обективно представяне и запознаване с християнството.

Задължително морално образование, което винаги се реализира, като се осигурява правото на родителите за освобождаване на децата от него, съществува в Норвегия, Швеция, Великобритания (без Северна Ирландия, където обучението е конфесионално).

В Словения в много малко училища се предлага изучаването на свободно избираем предмет, който е съчетание на религиознание и морално образование;

Изключение от другите държави прави само Франция (без Елзас и Лотарингия, в които има конфесионално религиозно образование), в която историческите, културните, философските и моралните аспекти и факти на религиозния живот се включват в учебните програми на хуманитарните общообразователни предмети.

Водещи

Най-четени