Решиха: Без реклама на хазарт в медиите 30.04 | 16:10
Това решиха депутатите на второ четене с промени в Закона са хазарта

Окончателен удара бе нанесен по медиите! Хазартните реклами в медиите, включително телевизии, новинарски сайтове и печатни медии, се забранява. Това решиха депутатите на второ четене с промени в Закона са хазарта.
Забраната беше предложена преди дни от Теменужка Петкова от ГЕРБ и шефа на бюджетната комисията Йордан Цонев от ДПС. Сега приетият закон влиза в сила 3 дни след обнародването си
Въпреки становищата на редица медийни браншови организации и на хазартните оператори, че тази забрана ще доведе до бум на нелегалните залози, депутатите за по-малко от седмица приеха окончателната забрана.
Изключение от всичко прието ще има само за тотото, защото то задължително разпределя печалбите си за спорт и култура, а не се разполага с тях по своя преценка, като частните оператори.
"Това е голяма крачка в правилната посока. Предложихме тоталната забрана, но ще гласуваме "за" тези предложения, защото това е огромна крачка", каза Климент Шопов от "Възраждане".
Против забраната се обявиха и спортни федерации, защото така ще загубят спонсори и финансиране за спорта.
"Пълната забрана на рекламата на хазартни игри в медиите няма да постигне целта за ограничаване на хазарта и зависимостите от него. Със сигурност това, което ще се случи, е разрастване на сивия сектор през нелицензирани сайтове, което не защитава нито потребителите, нито постъпленията в бюджета от данъци и такси за хазартна дейност." Това предупреждават от Българската асоциация за хазартни дейности по повод спешното вкарване и гласуване на първо четене на промени в Закона за хазарта в парламента дни преди той да излезе във ваканция преди изборите. Днес Народното събрание ще заседава извънредно, за да приеме окончателно законовите промени, тоест на второ четене. Те предвиждат пълна забрана на рекламата на хазартни игри в радио и тв програми, на обществени места, върху фасади на сгради, както и в печатни и електронни медии. Изключение се предвижда за реклама на хазартни игри върху билбордове не по-малко от 100 метра от училища, върху игралните зали и казина, върху спортна екипировка и съоръжения, спортни зали, стадиони и басейни.
Засегнатите от промяна в закона за хазарта бизнеси настояват депутатите да преосмислят решението си и да проведат обсъждане какви работещи мерки за ограничаване на рекламата да се вземат, така че да бъдат защитени уязвимите групи.
От Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори посочват, че въвеждането на пълна забрана за рекламиране на хазартни игри в средата на годината е удар по финансовата независимост на медиите, тъй като този сектор има голям дял в рекламните бюджети. Това от своя страна ще има пряк резултат до достъпа на потребителите до спортно и качествено публицистично съдържание.
"Това е целенасочен натиск върху медиите. Като ги лишаваш от източник на приходи, ги правиш по-слаби, а това може би е опит да бъдат по-лесно контролирани. Някой облечен във власт иска да нанесе удар на свободата на медиите", коментира днес пред Нова тв журналистът от "24 часа" Самуил Огнянов.
Подобни промени би трябвало да се въвеждат в началото на финансовата година, като далеч преди това се обсъдят със засегнатите страни, за да има достатъчен хоризонт да се търси друг приходоизточник, посочват от асоциацията на радио и телевизионнте оператори. Едно от най-големите притеснения на хазартните оператори и телевизиите е какво ще се случи с вече планираните бюджети и сключени рекламни договори за предстоящото Европейско футболно първенство.
Големият губещ от забраната ще бъдат българските електронни медии и сайтове, защото парите за реклама на хазартни игри ще се насочат към социалните мрежи, чуждестранните сайтове и анонимните сайтове, е позицията на Нетинфо - компания, която развива и поддържа информационни и портални уебсайтове. От компанията посочват, че социалните мрежи като Фейсбук, Инстаграм, Вайбър не подлежат на рестрикциите, които искат да гласуват депутатите.
Спортни клубове и федерации също се обявиха срещу пълната забрана на хазарта в радио и телевизии.
"Хазартните фирми дават повече пари за развитие на спорта, отколкото Министерството на спорта. Забраната да се рекламира в медии ще се отрази и на рекламирането в спортните клубове и федерации. Как ще се компенсират парите за спорт?", попита пред Нова тв Любомир Ганев, президент на Българската федерация по волейбол.
Водещи
-
Джартов: Обстановката в страната е сравнително спокойна, регистрирани са 30 произшествия
Нашите екипи продължават работят по отстраняването на отломките от наводнението в Елените,...
06.10 | 17:59
-
Кризисен щаб заседава в Пловдив заради очакваните поройни дъждове
По данни на представителите на „НЕК“ нивото на язовирите заради дъжда през последните дни се...
06.10 | 17:22
-
Два тира катастрофираха днес в Прохода на Републиката
Временно движението в района на произшествието се осъществява в една лента заради почистване...
06.10 | 17:00
-
Иззети са над 30 флакона с райски газ, компетентните институции съставиха 8 акта на длъжностни лица в три търговски обекта
Съвместните проверки на контролните органи са в ход на територията на цялата столица
06.10 | 16:30
Най-четени
-
Костадин Костадинов: Ще подам сигнал до Прокуратурата за национално предателство от страна на Бойко Борисов
Той припомня че предишната среща на Борисов с Тръмп през 2019 г. струвала на България 3...
06.10 | 12:45
-
От неделя отпадъците на домакинствата с над 300 хиляди столичани се събират временно от общинското предприятие за третиране на отпадъци
Боклукът ще се събира за две седмици, включително в специални контейнери за строителни...
06.10 | 10:30
-
Мост се срути в Бургаско, в близост до Царево
„Още една трагедия, това е път II-99 малко след село Изгрев. Този мост вече веднъж е бил...
06.10 | 12:30
-
Червен, оранжев и жълт код за опасно време са обявени за вторник 7 октомври 2025 г.
Червеният код важи за част от областите Хасково, Ямбол и Силистра, както и за целите Добрич,...
06.10 | 12:15