Родители: Парите за частни училища - повече минуси, отколкото плюсове 17.02 | 12:35

Не си даваме сметка колко е зле ситуацията в образованието

От Деляна Петкова

Идеята за държавните субсидии за частните училища има повече минуси, отколкото плюсове, от гледна точка на възможността за качествено образование на децата. Тази гледна точка застъпи Ева Борисова от Асоциация "Родители" в ефира на Нова телевизия.

Според нея парите ще налее скорост в частното образование, но от друга страна ще даде възможност на частните учители да успеят да привлекат най-качествените и добре подготвените учители. С други думи – няма да има човешки ресурс за истинската реформа в образованието, смята още Борисова.

В новия закон няма и идеята как да се разпределят ресурси в местата, където е трудно за работа, примерно в училищата в ромска общност.

Нашата система е елитарна – има състезание и между училищата и между учениците, резултатите обаче не са добри по отношение на качеството. Имаме победители в международни олимпиади, но те са само върха на айсберга, който непрекъснато потъва, коментира и Явор Джонев, баща на три деца, които обаче учат в чуждо училище у нас.

Според него хората нямат ясна представа за тежкото състояние на образователната система у нас.

В момента за ученик в частно училище се влагат пет пъти повече средства отколкото за учещите в държавно училище. Сега просто ще бъдат налети още средства, допълни Борисова. Държавата не инвестира адекватно средствата в публичната система, затова е толкова голяма разликата, смята пък Джонев.

Той допълни, че разликата и в момента се плаща – за частни уроци, за които всеки родител отделя.

Има и ползи от това да бъдат финансирани с държавни пари частните училища, коментира Ева Борисова. Ще се появят повече иновации, повече хора ще могат да пратят децата си в частни училища, но като цяло въпросът е дали ще се вдигне качеството на цялата образователна система. "Не трябва да става или си в частно училище, или си никъде", коментира тя.

"Не искам в момента, в който не мога да платя за частното училище на детето, да се окаже, че то няма шанс, ако получи обучението си в държавното училище", допълни още Борисова.

Според нея държавата трябва да помисли за квоти за деца с увреждания и с тежко социално положение в частните училища. В тези учебни заведения трябва да има "микс от обществото" и децата трябва да свикнат, че животът е сложен. Тя предложи Министерството на образованието да определи една сума за ученик и училищата да се конкурират за тяхното получаване.

Записаното в закона трябва да бъде приложено така, че да не доведе до допълнително разделение в образователната система.

Ева Борисова коментира, че в момента нейното дете е в частно училище, защото държавното не може да ѝ гарантира, че детето е в училището, а не в кафенето срещу училището.

Водещи

Най-четени