Свалят екостикерите от колите, без да връщат парите за тях 13.01 | 14:30
1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация"
1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация" към 31 декември 2021 г.
Ден по-късно - от 1 януари 2022 г., влезе в сила законовата възможност кметовете на градовете у нас да определят зони, в които не се допускат цапащи коли, когато има замърсяване на въздуха над нормите.
На практика обаче нито една българска община още не е въвела тези зони, а вече се заговори и за премахването им, макар близо 1500-те пункта за технически прегледи у нас да са инвестирали в устройства за четене на чипа, което е възможност и за електронна диагностика. Така при преглед субективният фактор може да бъде намален.
Вече е започнало и свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на ДАИ, но обудсманът Диана Ковачева вижда проблем, че екостикерите не обхващат камионите, а те често влизали в центровете на градовете. Друг неин аргумент е оскъпяването на техническия преглед.
Според нея екостикерите пряко не влияят и на по-голямата чистота на атмосферния въздух, доколкото всъщност замърсителите са други, настоя тя.
Ковачева цитира резултатите от изследване за чистотата на въздуха в София на Националния институт по метеорология и хидрология, извършено по поръчка на Столичната община през 2020 г., в което пътният трафик заема едва пето място с дял от 9% от големите замърсители.
Това е причината и да изразява съмнение, че с ограничаването на достъпа на по-стари автомобили в определени райони на градовете, ще се постигне по-голяма чистота на въздуха.
Омбудсманът напомня, че наредбата, с която са въведени екостикерите, не дава отговор на въпроса в каква категория попадат автомобилите с допълнително монтирани газови уредби, а камионите и автобусите са изключени от концепцията за екологични категории.
Според Ковачева, когато говорим за въвеждането на мерки за чистота на въздуха, трябва да насочим усилията към решаване на проблема с отоплението с твърди горива и автомобилни гуми.
Омбудсманът казва, че в началото на седмицата е провела среща по темата с министъра на транспорта Николай Събев и се надява, че въпросът за отпадане на екостикерите за автомобилите ще бъде решен в полза на гражданите.
Въпреки това обаче, собствениците на автомобили, които вече са платили за поставянето им по време на годишния технически преглед, най-вероятно няма да получат парите си обратно.
Водещи
-
КРС: Няма да бъде отнет лицензът на мобилните оператори
Вчера Мария Филипова, председател на КЗП, поиска най-тежката мярка за тях заради вдигането на...
21.01 | 21:00
-
Мецола пред Росен Желязков: България е много близо до присъединяването към еврозоната
Премиерът: До месец ще сме готови с проектобюджет и управленска програма
21.01 | 20:45
-
66 са жертвите, а 51 - ранените, при пожар в хотел в турски ски курорт
Някои от жертвите са загинали, след като скочили през прозорци на горящата сграда, съобщава "
21.01 | 20:30
-
Гроздан Караджов за жп инцидентите: Уволнения ще има при първо нарушение
Става въпрос за правилата за безопасност на движението, уточни министърът на транспорта
21.01 | 20:15
Най-четени
-
Йотова очаква кабинетът "Желязков" да приключи с кризата
Вицепрезидентът подчерта, че нейната теза винаги е била за силен политически кабинет, а не...
21.01 | 14:45
-
Защо жените изневеряват? Ново проучване разкрива сложните им мотиви
Жените в проучването като цяло оценявали партньорите си като физически по-привлекателни, но...
21.01 | 11:15