Свалят екостикерите от колите, без да връщат парите за тях 13.01 | 14:30
1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация"

1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация" към 31 декември 2021 г.
Ден по-късно - от 1 януари 2022 г., влезе в сила законовата възможност кметовете на градовете у нас да определят зони, в които не се допускат цапащи коли, когато има замърсяване на въздуха над нормите.
На практика обаче нито една българска община още не е въвела тези зони, а вече се заговори и за премахването им, макар близо 1500-те пункта за технически прегледи у нас да са инвестирали в устройства за четене на чипа, което е възможност и за електронна диагностика. Така при преглед субективният фактор може да бъде намален.
Вече е започнало и свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на ДАИ, но обудсманът Диана Ковачева вижда проблем, че екостикерите не обхващат камионите, а те често влизали в центровете на градовете. Друг неин аргумент е оскъпяването на техническия преглед.
Според нея екостикерите пряко не влияят и на по-голямата чистота на атмосферния въздух, доколкото всъщност замърсителите са други, настоя тя.
Ковачева цитира резултатите от изследване за чистотата на въздуха в София на Националния институт по метеорология и хидрология, извършено по поръчка на Столичната община през 2020 г., в което пътният трафик заема едва пето място с дял от 9% от големите замърсители.
Това е причината и да изразява съмнение, че с ограничаването на достъпа на по-стари автомобили в определени райони на градовете, ще се постигне по-голяма чистота на въздуха.
Омбудсманът напомня, че наредбата, с която са въведени екостикерите, не дава отговор на въпроса в каква категория попадат автомобилите с допълнително монтирани газови уредби, а камионите и автобусите са изключени от концепцията за екологични категории.
Според Ковачева, когато говорим за въвеждането на мерки за чистота на въздуха, трябва да насочим усилията към решаване на проблема с отоплението с твърди горива и автомобилни гуми.
Омбудсманът казва, че в началото на седмицата е провела среща по темата с министъра на транспорта Николай Събев и се надява, че въпросът за отпадане на екостикерите за автомобилите ще бъде решен в полза на гражданите.
Въпреки това обаче, собствениците на автомобили, които вече са платили за поставянето им по време на годишния технически преглед, най-вероятно няма да получат парите си обратно.
Водещи
-
След земетресенията на Камчатка: Огненият пръстен в Тихия океан се събуди
Това може да убие милиони хора по Земята
31.07 | 20:45
-
Харалан Александров с кментар на „политическите войни” в страната
Радев атакува цялостната стабилизация на управлението, твърди социалният антрополог
31.07 | 20:15
Най-четени
-
"Възраждане" иска парични санкции за спящите депутати
По-строги санкции за редовно отсъствие
31.07 | 10:30
-
Асен Василев: В България за първи път от четири години българите започнаха да обедняват
Това заяви председателят на "Продължаваме промяната" Асен Василев на брифинг в Народното...
31.07 | 11:15
-
Президентът: Средствата за развитие на противопожарна авиация да бъдат насочени не към МВР, а във ВВС
Управляващите най-накрая трябва да вземат решение, заяви той
31.07 | 15:00
-
Димитър Стоянов: Премиерът манипулативно представя данни за пожарогасителната техника
Росен Желязков политизира проблема с липсата на летателна техника за гасене на пожари, заяви...
31.07 | 13:10