Свалят екостикерите от колите, без да връщат парите за тях 13.01 | 14:30
1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация"
1 441 248 автомобила вече имат залепени екостикери с чип, което е около 50% от близо 3-те милиона, които подлежат на технически преглед според данни на "Автомобилна администрация" към 31 декември 2021 г.
Ден по-късно - от 1 януари 2022 г., влезе в сила законовата възможност кметовете на градовете у нас да определят зони, в които не се допускат цапащи коли, когато има замърсяване на въздуха над нормите.
На практика обаче нито една българска община още не е въвела тези зони, а вече се заговори и за премахването им, макар близо 1500-те пункта за технически прегледи у нас да са инвестирали в устройства за четене на чипа, което е възможност и за електронна диагностика. Така при преглед субективният фактор може да бъде намален.
Вече е започнало и свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на ДАИ, но обудсманът Диана Ковачева вижда проблем, че екостикерите не обхващат камионите, а те често влизали в центровете на градовете. Друг неин аргумент е оскъпяването на техническия преглед.
Според нея екостикерите пряко не влияят и на по-голямата чистота на атмосферния въздух, доколкото всъщност замърсителите са други, настоя тя.
Ковачева цитира резултатите от изследване за чистотата на въздуха в София на Националния институт по метеорология и хидрология, извършено по поръчка на Столичната община през 2020 г., в което пътният трафик заема едва пето място с дял от 9% от големите замърсители.
Това е причината и да изразява съмнение, че с ограничаването на достъпа на по-стари автомобили в определени райони на градовете, ще се постигне по-голяма чистота на въздуха.
Омбудсманът напомня, че наредбата, с която са въведени екостикерите, не дава отговор на въпроса в каква категория попадат автомобилите с допълнително монтирани газови уредби, а камионите и автобусите са изключени от концепцията за екологични категории.
Според Ковачева, когато говорим за въвеждането на мерки за чистота на въздуха, трябва да насочим усилията към решаване на проблема с отоплението с твърди горива и автомобилни гуми.
Омбудсманът казва, че в началото на седмицата е провела среща по темата с министъра на транспорта Николай Събев и се надява, че въпросът за отпадане на екостикерите за автомобилите ще бъде решен в полза на гражданите.
Въпреки това обаче, собствениците на автомобили, които вече са платили за поставянето им по време на годишния технически преглед, най-вероятно няма да получат парите си обратно.
Водещи
-
КЗК се самосезира за картел при "Гражданската отговорност"
Заради протеста на таксиметровите шофьори
20.11 | 14:10
-
Йотова: Надяваме се на правителство, но не на всяка цена и с всички компромиси
„Надяваме се да преодолеем зависимостите”, поясни тя
20.11 | 14:00
-
Картина на Рене Магрит бе продадена на търг за рекордните 121 милиона долара (СНИМКА)
Тя беше наречена "перла в короната" на предишния собственик
20.11 | 13:50
-
След САЩ: И посолствата на Испания, Италия и Гърция в Украйна работа
Причината - възможна "заплаха за сигурността"
20.11 | 13:40
Най-четени
-
Путин сигнализира, че има готовност да започне ядрена война
Той подписа законодателство, променящо ядрената доктрина на Руската федерация, което разширява...
20.11 | 10:30
-
„Възраждане" започва разговори за правителство
20.11 | 08:47
-
Ивайло Мирчев: Несериозно е България да гледа как депутатите работят по 20 минути
От думите му стана ясно, че не е било лесно решението на ПП-ДБ да оттеглят своя кандидат за...
20.11 | 10:45
-
П-ДБ няма да участва в разговори с "Възраждане" за създаване на правителство
Затова среща за обсъждане на общо управление е нецелесъобразна, завършва писмото- отказ акад....
20.11 | 09:45