Слагат видеонаблюдение по жп прелезите 07.06 | 11:22

На първо място сме по охраняеми прелези в Европа, но и на едно от първите места по пострадали при инциденти

От Ивелина Георгиева

България е на първо място по охраняеми жп прелези в ЕС, но и на едно от първите места по пострадали при инциденти на жп прелези. Това каза Бисер Минчев, главен ревизор по безопасност в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Данните бяха изнесени по повод 7 юни - Международният ден посветен на безопасното преминаване през жп прелезите. Идеята на компанията е да чества празника с детски рисунки, които ще бъдат изложени в Клуба на железничаря (на Централната жп гара в София). Този ден се отбелязва в над 45 страни.

"Ние се опитваме по всякакъв начин да избегнеме този риск", коментира още Минчев и допълни, че е необходима подмяна на прелези с нова техника, нова сигнализация, закриване на прелези там, където има ново строителство.

От 788 жп прелеза в страната само 17% са неохраняеми.

654 от прелезите са охраняеми и са оборудвани с елементи и устройства, осигуряващи безопасно преминаване на возилата през прелеза. От всички прелези в България 49% са съоръжени с бариери и 34% са снабдени със сигнализация, показа статистиката на НКЖИ.

Годишно при инцидент на жп прелез загиват шестима души, а шестима са ранени. Това се дължи най-вече на агресивното поведение на водачите на моторни превозни средства. Досега няма случаи на убити граждани по вина на компанията, подчерта Минчев.

Прави впечатление и увеличението на броя на инцидентите през последните години.

През 2009 година например броят на произшествията е 5, при което са убити четирима души, а ранен е един. Година по-късно обаче инцидентите се увеличават значително - през 2010 година имаме 16 произшествия на жп прелези със седмина убити и деветима ранени.

За 2011 произшествията са 22 с петима убити и 11 ранени. Статистиката сочи, че основната причина за инцидентите е липсата на дисциплина от страна на водачите.

НКЖИ е започнала и снабдяването на прелезите с видеонаблюдение с цел да стресира водачите на превозни средства. Тази мярка има психологичен ефект, според Минчев. Надявам се в близко бъдеще тези инциденти да намалеят до минимум, посочи още той.

Водещи

Най-четени