Следвеликденските разпродажби - отново с масови нарушения! 11.05 | 14:30

Това е установила проверка на Националната асоциация за защита на потребителите

От iNews.bg

Послания "Разпродажба", "Само сега", "Топ цена" върху червени етикети примамват потребителите за следпразнични покупки при съмнителни условия. Търговци масово опитват да пласират изостаналата продукция с некоректни съобщения за отстъпки.

Това е установила проверка на Националната асоциация за защита на потребителите /НАЗП/ на състоянието на пазара този уикенд, след като по Великден също регистрира множество нарушения, когато граждани сигнализираха за нелоялни практики в търговската мрежа. През последната седмица хит при "намаленията" са липсващи стари цени и период, в който ще се прилага отстъпката. По закон всяко съобщение за намаление на цените задължително трябва да посочва срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени. Целта е потребителят да е наясно докога ще може да се възползва от условията на офертата и да не взима импулсивни решения. Където пък е посочен период на намалението на Великденски лакомства (шоколадови зайци, яйца, пилета и пр.) и играчки, често той е с продължителност близо два месеца, което също е нарушение. Съгласно чл. 66 ал. 1 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ съобщението за намаление не може да се прилага по-дълго от един месец. В тези примери търговците са направили опит да се "застраховат", като са изписали думата "Разпродажба", но това в случая не ги прави по-малко нарушители.

По закон периодът на една разпродажба може да продължи до шест месеца, но изрично са изброени случаите, в които търговецът има право да обяви такава. При пълна или частична разпродажба на стоковите наличности при продажба на търговския обект или при частично преустановяване на търговската дейност и то при условие, че това основание не е било използвано през последните три години, при извършване на преустройство и строителни работи в търговския обект със срок над 30 работни дни или при прехвърляне на предприятието или неговата ликвидация. Най-вероятно нито едно от тези обстоятелства не е налице, тъй като "разпродажбата" не обхваща всички стоки в обекта и засяга такива, които редовно се предлагат там.

Проверките на НАЗП установиха и случаи, в които Великденски продукти като яйца и козунаци се предлагат на намалени цени, но етикът е поставен така, че старата цена изобщо не се вижда и потребителят не може да разбере какъв е размерът на отстъпката. Това му става известно евентуално на касата, но докато стигне до нея, може да е забравил, да не успее да прецени за краткото време или пък да изпита неудобство да откаже покупката, ако отстъпката не е толкова изгодна, колкото е очаквал. Предлагането на "нов продукт" на "промоция" е друга нелоялна практика, която е направила впечатление на НАЗП при последните проверки. Въпросният търговец е възприел формулировката "промоция" като равносилна на намаление (при него всички намалени стоки са обозначени по този начин). А съгласно ЗЗП всяко съобщение за намаление на цените трябва да съдържа старата цена, която търговецът е прилагал през определен период преди датата, от която влиза в сила намалението на цената. Тогава как продуктът хем е нов, хем вече е предлаган на редовна цена известно време преди да бъде намален? Или едното, или другото не е вярно. Тук обаче отново липсва контролният орган – Комисията за защита на потребителите, който да установи това, независимо, че през цялата седмица медиите активно обсъждаха установените от НАЗП нарушения по Великден и те продължават да се срещат, като към тях се прибавят и нови.

Водещи

Най-четени