Сметната палата зашлеви МВР с доклад за нарушенията 04.12 | 15:43

Над 60 акта са съставени на зам.-министри за злоупотреби с обществени поръчки

От Филипа Тодева

Одит на Сметната палата в Министерството на вътрешните работи констатира редица нарушения при обществените поръчки. Докладът вече е внесен в Народното събрание. За нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП) докладът е изпратен на Агенцията за обществени поръчки и на Агенцията за държавна финансова инспекция.

За нарушенията на ЗОП в момента в Сметната палата се съставят около 60 акта на съответните заместник-министри на МВР и ръководители на структурни звена – юридически лица в системата на МВР. Отговорността за тези нарушения е тяхна, тъй като министърът на МВР им е делегирал правомощията си в областта на обществените поръчки.

Сметната палата е дала 19 препоръки за подобряване на дейността в одитирания обект.

Констатира се, че не са предприети действия за събиране на дължими приходи от имоти държавна собственост, които се ползват от търговско дружество ("БМВ" ЕООД). В случая министърът не си е потърсил дължимите 737 511 лв., с което не са защитени в достатъчна степен финансовите интереси на МВР. При сключването на договори за дарения между МВР и търговските дружества със 100% държавно участие в капитала едноличният собственик – министърът на вътрешните работи, не е взел решения за разпоредителни сделки с дълготрайни активи на дружествата в нарушение на нормативните изисквания.

Не са предприети достатъчно ефективни мерки за събиране на просрочените вземания по бюджета на МВР, които към 31.12.2010 г. са в размер на 22 942 977 лв. През 2011 и 2012 г. те намаляват съответно до 19 434 627 лв. и 18 562 904 лв. Несъбраните вземания са резултат от извършени дейности от системата на МВР: охрана с полиция, пожарна безопасност и спасяване, сигнално-охранителна техника, наеми, извършени експертизи на съдебната власт, услуги, ползване на телефонни канали и други.

За 2010 г. просрочените задължения на МВР са свързани с неиздължени обезщетения на служители в системата на МВР и към доставчици, като 70 на сто от тях са погасени през следващите две години. При провеждането на процедури за обществени поръчки, за които са отговорни заместник-министри на вътрешните работи, са установени следните нарушения: пропуски при откриването на процедурите и в документацията за участие.

При дефиниране на изискванията към участниците в процедурите не са положени достатъчно усилия за защита интересите на възложителя. В преобладаващите случаи не са поставяни минимални изисквания към качествата на участниците, които да служат за преценка на способностите им да изпълнят конкретна обществена поръчка, а е поставен акцент върху условията за представяне на документи; неправилно са определяни размерите на гаранции за участие/изпълнение на договори.

Системно не е изпращана информация до Агенцията за обществени поръчки за сключени договори и изпълнени договори за обществени поръчки. Не са проведени процедури по ЗОП за избор на изпълнител за предоставяне на телефонни и мобилни услуги. Възлагането на специалните обществени поръчки е в съответствие с нормативните изисквания.

Управленските решения при провеждането на обществените поръчки от ръководителите – второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, не съответстват на законовите изисквания и са свързани с: изисквания за представянето на документи от участниците, без да са определени минималните изисквания, които посочените документи следва да доказват; неправилно определяне на размера на гаранциите за участие/изпълнение; несъответствие на сключен договор с офертата на изпълнителя; пропуски в работата на комисиите за разглеждане, оценка и класиране на офертите; неспазване на сроковете при изпращането на информация до АОП за сключени/изпълнени договори и др.

От структури на МВР са допуснати нарушения при възлагането на обществени поръчки чрез събиране на три ценови оферти и директно възлагане по реда на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки. Незаконосъобразни са управленските решения, свързани с извършване на разходи за телекомуникационни услуги и резервни части на автомобили без да са проведени процедури за възлагане на обществени поръчки. МВР и неговите структури управляват 2 208 недвижими имоти заедно с изградените върху тях 4996 сгради, включително ведомствени жилища.

Създадена е организация при отдаването под наем на предоставени за управление имоти – публична и частна държавна собственост. Незаконосъобразно е управленското решение за предоставяне за ползване на помещения - публична държавна собственост и частна държавна собственост на ГКПП Капитан Андреево, без правно основание и без доказателства, че на МВР са предоставени права за управление за тези имоти.

През одитирания период са ползвани ведомствени жилища от наематели без правно основание. Не са предприети действия за промяна на статута на жилищни помещения в общежития и на общежития в жилища за отдаване под наем. МВР управлява различни по предназначение държавни спортни обекти, в които се включват недвижими имоти с различна по вид държавна собственост (публична и частна). За периода от 2001 г. до 2005 г. от Сметната палата са извършени одити на финансовото управление и са проверени спортните имоти, предоставени за управление на МВР.

При тези одити е установено, че не са предприети действия за прекратяване на незаконосъобразно сключените договори за съвместна дейност за стопанисване и управление на спортните имоти. През 2007 г. от Сметната палата е констатирано неизпълнение на дадените препоръки, по които до настоящия одит не са предприети действия. При настоящия одит е установено, че ползването на част от предоставените за управление на МВР спортни обекти от страна на юридически лица, не е уредено в съответствие с изискванията на ЗДС и ЗФВС, в резултат на съществуващи от преди одитирания период неизяснени фактически и договорни отношения.

Спортни организации ползват държавни спортни имоти (Плувен комплекс "Спартак” и Спортен комплекс "Георги Аспарухов”) въз основа на изтекли договори и без правно основание, включително като са ги преотдавали незаконосъобразно на трети юридически лица, като са извличали приходи от държавната собственост. Не са предприети ефективни действия по изясняване на предоставените права на ползване, както и за уреждане на правоотношенията по повод стопанисването и охраната на строителен обект в спортен имот – Представително стрелбище на МВР – Подуяне, който в резултат на осъществявана от преди одитирания период фактическа безстопанственост е разграбен и доведен до опасност от срутване.

От страна на МВР, действията по реализиране на процедура по прехвърляне на правото на управление не са реализирани поради наличието на правни и административни пречки по удостоверяване на държавната собственост върху имота. МВР управлява значителен брой имоти – публична държавна собственост и частна държавна собственост, с отпаднала необходимост за изпълнение на функциите си.

Стопанисването на тези имоти изисква значителен финансов ресурс – за местни данъци и такси, охрана, текуща поддръжка и др. През одитирания период е започнал процесът по освобождаване от тези имоти чрез предоставянето им на общини и ведомства. Процесът е непрекъснат и е свързан с допълнителни дейности по издаване на нови актове за държавна собственост, актуални скици, изготвяне на технически паспорти и др.

Водещи

Най-четени