Строителите на АМ Тракия са си оставили ръцете! Аутобанът се накъдри опасно и в отсечката от Ст. Загора до морето 28.05 | 17:15
Според експертите на места почвеният слой е бил много по-дълбок от очакваното по проект и на места магистралата лежи върху мека повърхност, а почвата, върху която е положено платното, е „негодна за автомагистрала“

След като "пословичната" открита през 2007 г. отсечка от АМ "Тракия" от Чирпан до Стара Загора в момента реално се строи отново, вълни вече има и при най-скоро построената отсечка – тази от Стара Загора към морето.
Открита през 2012 г., отсечката на АМ "Тракия" между Стара Загора и Карнобат е най-новата част от аутобана. Осем години след откриването ѝ обаче лентата, по която се движат камионите, вече е на вълни, а ремонтите на повърхностния слой не могат да прикрият хлътналите участъци и люшкащите се тирове и коли, показа разследване на бТВ.
Образуващите се вълни по осемгодишния участък явно показват, че и най-новата отсечка е за ремонт.
Пред медията днес говориха експертите Владимир Канев и Снежана Ангелова - част от консултантската компания, наета от държавата, когато последната отсечка на автомагистрала "Тракия" от Стара Загора до Карнобат се строи с пари на европейската комисия по програма "Транспорт".
"При проверките на място, ние като екип с всичките специалисти, бяхме задължени да проверим спазват ли се техническите изисквания. И ще дам един много съществен пример как те не се спазват.
В техническите изисквания в договора се казва, че хумусният слой, целият хумусен слой трябва да се изземе, защото той първо - е много полезен, и второ, ако остане неиззет и не бъде заменен, след това може да има проблеми - именно пропадане на самата пътна настилка", обяснява Канев - инженер-физик и експерт по анализ на риска.
В доклада четем, че част от материалите за основата са неподходящи, а използването им недопустимо, както и че "не дава възможност за постигането на необходимите якостни качества на конструкцията".
Отбелязано е, че са положени "песъчлив материал и успоредно с него скални маси с наличие на валуни. Това е изпълнение не по проект и е недопустимо".
Според експертите на места почвеният слой е бил много по-дълбок от очакваното по проект и на места магистралата лежи върху мека повърхност, а почвата, върху която е положено платното, е "негодна за автомагистрала".
На места обаче този слой излиза на метър и половина, пише clubz.bg. След докладите имахме голямо съвещание с АПИ, даже се обсъждаше АПИ да задължи изпълнителя да изземе този слой, но това така и не се случи", отбелязва Владимир Канев.
В доклада е посочено, че в магистралата са вложени неправилни материали за основа. "Имаме в единия от докладите, в който е казано, че се използва в насипа взривена скална маса, която трябва да има определени свойства за уплътняване, но те са използвали скална маса, която е много разнородна и не позволява добро уплътняване. И ние сме го посочили в доклада, че може да доведе до компроментиране на този участък", заявява пред бТВ Канев.
Например за километър 309-310 в доклада им, цитиран от телевизията, конкретно пише:
"При направените шурфове до дълбочина близо 5 м се разкри черна, органична, слабо свързана почва, негодна за основа на АМ".
Снежана Ангелова продължава:
"Ние видяхме, че нищо от това, което експертите от екипа предписаха да бъде свършено, нищо просто не беше направено. И след този доклад на нас ни прекратиха договора", твърди Ангелова, която е експерт по управление на проекти.
Според Канев вълните, които се усещат при движение по магистралата, показват, че проблемът не е в износващия слой, който е предвидено да се ремонтира и подменя.
"Отдолу, където е пропаднала основата, трябва да се замени и да се уплътни, за да не се получава това нещо", смята той.
Докладът на новия консултант за качеството на изпълнението е в по-мек тон, но и там четем за проблеми с материалите, хумуса и подпочвените води.
"Световните стандарти показват, че когато се изгради нов път и се положи нова настилка, обикновено след 7 години започват първите пукнатини, за които трябва да се предприемат мерки. Може да са битумни разливи или частични ремонти по настилката. И след година-две трябва да се направи пълно преасфалтиране - това се нарича превантивен ремонт", обяснява пред медията инж. Иван Досев - биш член на Управителния съвет на АПИ.
И заключава:
"Участъкът би следвало да се преасфалтира, последно миналата седмица сме възнамерявали при осигуряване на финансов ресурс да се направи ремонт, дали това ще се случи - не мога да кажа".
Водещи
-
Правителството планира по-строги санкции при злоупотреби с цените заради еврото
КЗП получава нови правомощия за контрол на цените до края на 2026 година
22.07 | 17:59
-
БНБ регистрира над двадесеткратно увеличение на неистинските банкноти от 100 лева
Намаляване на парите в обращение
22.07 | 17:20
-
Кремъл Дмитрий Песков заяви днес, че няма основания да се очакват чудеса на третия кръг на преките руско-украински мирни преговори
Изявлението бе направено часове преди планираната за утре среща в Истанбул между делегациите...
22.07 | 17:00
Най-четени
-
Алгафари отсече: Пеевски и Ново начало имат огромна политическа тежест
Тези, които "ревяха - като Бабикян и адвокат Николайчо Хаджигенов, се оказаха много малки, за...
22.07 | 11:15
-
"Върнете ми държавата": Кой беше Тодор Славков
Много често неофициално е наричан Малък Тошо.
22.07 | 12:30
-
Светският хроникьор и пиар Евгени Минчев се сбогува с Тодор Славков
"Лек, ранен полет в безвремието, Тошко.
22.07 | 09:59
-
България ще получи 22 милиарда евро от бюджета на Европейския съюз за периода 2028-2034 година
Реформите, които България трябва да изпълни, ще се определят от българското правителство и ще...
22.07 | 13:30