Твоите здравни права: Какво ни гарантира доболничната помощ 27.12 | 16:59
По отношение на направленията за специалист той бе категоричен, че няма ограничение от страна на здравната каса за броя направления.
Декември е един от двата месеца в годината, в които здравноосигурените лица могат да сменят личния си лекар или да изберат нов. Това обясни главният експерт от отдел "Информационен център” на Националната здравноосигурителна каса Иван Любомиров в ефира на предаването "Пулс” по NOVA NEWS.
"Декември и юни са двата регламентирани срока за смяна на общопрактикуващия лекар. Когато по една или друга причина личният лекар прекрати практиката си, изборът на нов е изцяло личен”, подчерта Любомиров. По думите му смяната става в кабинета на новия лекар с представяне на здравноосигурителната книжка и попълване на регистрационна форма. Той уточни, че съществува и онлайн възможност, но "изборът се прави само с личен електронен подпис чрез електронната услуга на сайта на Здравната каса”.
При отказ от страна на лични лекари заради запълнени пациентски листи, здравноосигурените имат право на съдействие. "В такъв случай лицето трябва да се обърне към регионалната здравна каса и да поиска помощ от директора с молба в свободен текст”, обясни експертът от НЗОК.
Смяна на личен лекар извън регламентираните срокове е възможна в определени случаи. "Това може да стане при смяна на адресната регистрация, при прекратяване на практиката на лекаря или когато пациентът не е доволен и подаде молба до директора на регионалната здравна каса”, уточни той.
Потребителската такса за посещение при личен лекар и специалист остава 2,90 лева. "Има групи пациенти, които са освободени от тази такса – деца, ученици, студенти до 26 години редовно обучение, социално слаби, хора с над 71% намалена работоспособност, военноинвалиди и военно пострадали, както и пациенти с определени заболявания”, посочи Любомиров.
По отношение на направленията за специалист той бе категоричен, че няма ограничение от страна на здравната каса за броя направления.
Иван Любомиров коментира и как хората с прекъснати здравноосигурителни права могат да ги възстановят. "Важно е да се уточни дали са били осигурявани в чужбина. Ако са били в държава от ЕС, изискваме документ С-041. Ако не са били осигурявани, трябва да се обърнат към НАП”, каза той. След плащане на дължимите вноски е необходимо удостоверение от НАП, което доказва непрекъснати здравни права. "Само бележката за платените суми не е достатъчна”, подчерта експертът.
След представяне на документа от НАП здравноосигурените могат да ползват услугите, покривани от НЗОК, още от следващия ден.
Водещи
-
Илияна Йотова: Трябва да спрем с този нихилизъм към собствената ни памет
155 години на Българската екзархия означават 155 години българска държавност, каза още тя
27.12 | 17:59
-
Продължават проблемите с електрозахранването в Северозападна България
Заради натрупалия сняг и образувалия се лед по проводниците, няколко селища във Врачанско бяха...
27.12 | 17:45
-
Дни преди официалното приемане на еврото в България на 1 януари 2026 година, обменните бюра в Одрин предприеха знакова промяна
Краят на една епоха
27.12 | 17:15
Най-четени
-
Платете битовите си сметки сега: от 29 декември до 5 януари плащането ще е затруднено
Причината е смяната на левовете с евро
27.12 | 11:15
-
Азис поиска 100 бона хонорар за Нова година!
Чалга кралят настоява за огромна сума, за да отклони ангажиментите и да си стои у дома.
27.12 | 13:45
-
Шон „Диди“ Комбс ще посрещне 2026 г. зад решетките с меню, богато на протеини
Вечерята ще включва паста с доматен сос и кюфтета, със салата и чеснов хляб като гарнитура,...
27.12 | 11:30
-
Васил Терзиев: Витоша не може да се развива на части, има нужда от цялостна визия
Над 130 доброволци се включили в 8 акции от август до ноември. Това е силата на общността,...
27.12 | 13:15