Тунели ще облекчават трафика в София 13.10 | 16:54

До един месец ще бъде готов финансовият анализ за лот 3 на автомагистрала Струма, а след 2014 ще има пари за реализацията му

От Ивелина Георгиева

Облекчаване на трафика в столицата чрез изграждането на подземни и надземни пътни отсечки, по-добра организация на движението, пешеходни улици - това са бъдещите планове за развитие на геотехничното и тунелно строителство.

Развитието на бранша през последните години бележи висок подем в страната ни, смята проф. д-р Виктор Ташев, председател на Българската асоциация за геотехнично и тунелно строителство (БАГТС) по време на международната конференция Geo Projects 2011.

Особено ясно си личи възхода на този тип строителство в столицата с изграждането на метрото, обобщи Ташев. В тази връзка от Столичната община работят в 4 посоки за развитието на подземното тунелно строителство.

Първата е да се продължи строителството на метрото в София, посочи гл. арх. на София Петър Диков. Според него тунелното строителство е много по-добър вариант за изграждане на метро, отколкото откритото строителство.

Втората посока, в която работи Столичната община, е реализацията на транспортни тунели за решаване на големи транспортни транзити. Като пример за това Диков посочи отсечката от Околовръстното шосе между резиденция "Бояна" и автомагистрала "Люлин", с дължина 8 км, на която ще бъде изграден тунел, дълъг 1 км.

Третата посока е за решаване на проблеми на вътрешно-градски транзити. В тази насока са започнали вече някои проучвания за решаване на проблема с тунелно строителство. Едно от тях е проучването на бул. "Евлоги Георгиев", в частта от НДК до "Орлов мост", в която да се изградят тунели за облекчаване на трафика, обясни арх. Диков.

Друга възможност за проект, който ще бъде разгледан от Столичната община, е отсечката на бул. "Васил Левски", в частта от Софийския университет до Сточна гара. Според Диков най-добрият вариант за облекчаване на трафика в този участък е изграждането на тунел.

Четвъртата посока на работа е реализацията на част от тежките инфраструктурни задачи с освобождаване на градски площи. В тази връзка от Столичната община вече са започнали да проучват възможността Перловската река, в участъка й от НДК до театър "София" да влезе в тунел и така ще се освободи коритото й за пешеходно движение, велоалеи, спортни площадки, места за отдих и др.

Изграждането на тунелните отсечки в столицата са необходими, те са в идейния план за реализация на столицата и ще бъдат включени по проекти за финансиране в най-скоро време, заяви Виктор Ташев.

Големите проекти в страната

В основата на големите бъдещи проекти в сферата на тунелното строителство е заложено изграждането на Лот 3 на автомагистрала "Струма". То ще се финансира от ОП "Транспорт" и от Транспортното министерство са заявили техническото проектиране на Лот-а да бъде готово през настоящия програмен период. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски, който беше официален гост на международната конференция.

По думите му трафик прогнозите вече са направени и остават само финансовите изчисления. Московски се надява до един месец да бъде готов анализът за разходи и ползи на проекта, който ще покаже всъщност, каква ще е реално стойността на Лот 3 на автомагистрала "Струма". Московски допълни, че за база на проекта са взети подобен тип съоръжения вече построени в Европа и по конкретно в Австрия, Швейцария, Германия, Хърватска.

Според Виктор Ташев Лот 3 на АМ "Струма" се дефинира като най-тежкият участък на автомагистралата, с най-дългия тунел, над 13 км. Това ще нареди тунелът на едно от първите пет места по дължина в Европа.

След 2014 г. ще бъдат налични инвестициите, за да започне изграждането на този Лот, а към 2020 г. се очаква той да бъде реализиран, посочи Ташев.

В момента върви и проектирането на тунела под Шипка, както и реализацията на различни нива по него, уточни още председателят на БАГТС. Той подчерта, че когато бъдат подготвени документите, ще се изготви тръжна процедура, за да се продължи реализацията му.

Идейни проекти ще започнат да се правят и за изграждането на тунел при прохода "Петрохан", каза още Ташев.

По думите на Московски геотехничното и тунелно строителство ще намерят още по-голямо приложения, както през настоящия, така и през следващия програмен период на ОП "Транспорт".

Предстои изграждането на няколко тунела по ж.п. линията Видин - София, два тунела на ж.п. линията София - Септември, изграждането на третия метродиаметър от софийското метро и тунелни отсечки в центъра на София.

Водещи

Най-четени