Учители предлагат децата да зубрят автори, сложни и за академичните умове 04.10 | 12:22

Борим неграмотността на учениците с повече часове по български и литература

От Цанка Донкова

Ако се чудите какво е деконструктивизъм или какво точно представлява теорията за дискурса, скоро може да попитате децата си за тези сложни въпроси. Ако, разбира се, не са твърде прегрели. 

Преди време образователното министерство реши да се допита до хората, които преподават на младото поколение, какво да има в учебните програми. След скандала с отпадането на български класици от часовете по литература, учителите са на път да създадат нов. 

Сред предложенията кои автори да бъдат изучавани в гимназията присъстват имената на Мишел Фуко, известен на академичните умове с избистрянето на теорията на дискурса. Друг интересен автор, който би затруднил и хората с висше образование, е Жак Дерида, който се занимава с деконструктивизма. 

Не е възможно тези автори да бъдат включени в задължителната подготовка, заявиха от образователното министерство. Очаква се още публични обсъждания да бъдат проведени по темата, преди да бъдат внесени за гласуване промени в програмата. От просветното ведомство посочиха, че подобни идеи не присъстват масово в анкетните карти, попълнени от преподавателите. 

Сред предложенията на педагозите има и рационални, като например да се увеличат часовете по БЕЛ. Учителите обаче не посочили за сметка на кои предмети може да се случи това. 

Образователният министър Анелия Клисарова подчерта, че 76,2% от всички учители са попълнили допитването.

"Учителите са осъзнали, че могат да са ключов фактор", поясни тя.

За 100-те дни управление министерството е успяло да усвои с 38% повече средства от европейски програми в сравнение с предходния период. Това са близо 91 млн. лв., отчете министърът.

Разработва се стратегия за висшето образование, като идеята е да се наблегне на "меките умения" на студентите, сред които са комуникативност, работа в екип, тъй като в момента се обръща внимание по-скоро на "твърдите" (лични умения и професионален опит). От МОН твърдят, че трябва да се насърчава мобилността – знания от различни университети и различни преподаватели.

Задължителна остава предучилищната подготовка за 5-годишните. Това са 69 629 деца. Стратегията на министерството е да се подобрят условията, в които те да се обучават.

На обсъждане ще бъде представена идеята за семейни детски градини. Но известни пречки ще има в реализирането й, тъй като човекът, който ще се грижи за малчуганите, трябва да бъде с педагогическо образование.

126 са децата в интеграционните бежански центрове, информира Клисарова. Те ще трябва да изкарат 6-месечен курс по български език преди да започнат образование, съответстващо на възрастта им. За това ще са необходими четирима преподаватели. От МОН обаче подчертаха, че проблем са средствата за заплатите на тези учители, тъй като те не са били заложени в бюджета от предходния период.

Водещи

Най-четени