Функционална грамотност ли? 22% двойки по математика и 16,8% по БЕЛ 05.06 | 15:00

Децата ни не знаят правилата и затова променят цели текстове, показват резултатите от външното оценяване след 7 клас

От Цанка Донкова

Препъникамъкът за седмокласниците тази година се оказаха запетайките и триъгълниците. Това сочи анализ на резултатите от Националното външно оценяване, представен днес в МОН.

Общият брой ученици, които са се явили на изпита по БЕЛ е 58 308 души, от които 9805 души имат слаби оценки. Изчисленията показват, че те са 16,8%. Децата, положили изпита по математика са 58 026, като процентът на "двойките" при тях е около 20%.

Въпреки това от МОН посочват, че тази година децата са се представили много по-добре по математика в сравнение с предходната 2013 г., макар че скалата за оценяване е завишена с 2 точки.

"През 2010 г. "тройката" за външното оценяване в седми клас се е оценявала с 14 точки, през 2011 г. - с 16 точки, през 2012 и 2013 г. - с 18 точки, а през тази година вече 20 точки са за "тройка", обяви министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова. По нейно мнение това означава, че и учителите, и учениците са се мобилизирали.

Министърът обясни, че повишаването на скалата за оценяване в седми клас с две точки е било заради подготовката на учениците по т.нар. функционална грамотност.

Клисарова припомни, че на външното оценяване по български език и литература (БЕЛ) и по математика има два модула и отбеляза, че се повишава броят на седмокласниците, които участват и във втория модул по двата предмета, който е и по-труден.

Най-много ученици са се явили на изпита по БЕЛ - 97%. Най-малко са децата, положили изпита по чужд език – 56 807.

Тази година по-голям е процентът на момчетата, които са участвали в оценяването – 51,47.

Оценяването за седмокласниците по български език и литература бе в две части - едната бе задължителна за всички и включваше тест с 25 въпроса, а втората бе за кандидат-гимназистите. Децата трябваше да направят преразказ върху непознат текст от името на герой. Тази година се падна "Снежният човек и врабчето" от Светослав Минков, а учениците трябваше да преразказват от името на врабчето.

Анализът на резултатите показва, че максимален брой (65) точки са получили 79 деца, а отличните оценки са получили 4694 души. Без нито една точка са 129 ученици.

От положилите и допълнителния модул деца, максимален брой точки (100) са получили 8, като няма нито един без точки.

Резултатите показват, че затрудения децата са получили при различаване на подчинено подложно от подчинено допълнително изречение, не са различавали глаголните форми. Проблем са е оказала и пунктуацията.

Интересна подробност се оказва изобретателността на децата. При една от задачите, в която е трябвало да редактират текст с грешки, когато са срещнали затруднения с пунктуацията или правописа, част от децата са парафразирали. "Добър подход, макар че не дава точки и не показва компетентности", коментира Евгения Костадинова - директор на Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание".

Ситуацията при изпита по математика сочи, че децата са изпитвали традиционно повече проблеми с геометрията, отколкото с алгебрата. Част от тях не са се справили с чертането на равнобедрен тъпоъгълен триъгълник.

Като положителна тенденция от МОН посочват, че децата тази година са се справили по-успешно с разчитането на диаграми.

"На това се набляга в последните години при създаването на тестове", обясниха от МОН. От ведомството уточниха още, че задачите тази година не са били по-лесни, макар че скалата е завишена и това не може да бъде причина за по-високите резултати.

Анализът на резултатите посочва още, че най-добри са постиженията на учениците в София, Смолян и Варна, а най-слаби са в Пазарджик, Разград и Плевен.

Водещи

Най-четени