Чиновниците продължават да наказват гражданите, като им отказват е-услуги 03.08 | 16:11
В осем области на страната администрацията изобщо не предлага онлайн обслужване, в останалите то е далече от истинското е-управление

Областите Видин и Шумен са с най-ниско развитие на електронизация на обслужването - общините там на практика не предлагат онлайн услуги. В групата на областите, които лишават гражданите си от електронни услуги, влизат още шест - Русе, Силистра, Монтана, Кюстендил, Благоевград и София.
Това показва анализ на Института за пазарна икономика за нивото и развитието на електронните услуги, предлагани от местната администрация през последните няколко години. В него нивото на електронните услуги, предоставяни от различните държавни администрации, се оценява по петстепенна скала:
- Първо ниво (1) на развитие - електронни услуги не се предоставят или липсват данни за предоставянето на такива услуги;
- Второ ниво (2) - предоставя се информация за обществените услуги по електронен път;
- Трето ниво (3) - наличен е електронен достъп до формуляри и документи;
- Четвърто ниво (4) – възможна е електронна обработка на формуляри и лична идентификация по електронен път;
- Пето ниво (5) - възможно е извършване на сделки по електронен път, включително и електронно разплащане.
Областите, чиито общини са предоставяли електронни услуги на относително най-високо ниво в страната, са Ямбол (4,23), Варна (4,17), София-град (4,00), Габрово (3,56), Разград (3,46), Враца (3,41), Кърджали (3,09) и Стара Загора (3,02). В другия край на спектъра са областите Шумен (1,00), Видин (1,00), Русе (1,08), Силистра (1,09), Кюстендил (1,32), Благоевград (1,32), София (1,43) и Монтана (1,97).
Пет от осемте области с най-ниски средни нива на предлаганите електронни услуги са концентрирани в западната част от страната, като единствените изключения от това слабо представяне са Перник и София-град. Северна България е много по-контрастна в това отношение – най-слабо представящите се области в страната се намират в североизточния и северозападния район, но някои от областите с най-високи средни нива също са концентрирани по тези региони.
В 21 области нивото на услугите, предоставяни по електронен път, се е повишило, в 6 се е влошило и в 2 няма промяна от 2012 г. до 2014 г. Областите, които са отбелязали най-голямо подобрение за периода, са: Столична община (+3,00), Пловдив (+1,75), Кърджали (+1,57), Габрово (+1,53), Сливен (+1,46) и Хасково (+1,33). Тези в които нивото на услугите, предлагани по електронен път, е паднало най-много, са: Търговище (-0,37), Видин (-0,13), Перник (-0,13), Пазарджик (-0,11), Русе (-0,04) и Монтана (-0,02).
Забелязва се, че областите, в които нивото се е подобрило, са болшинство спрямо тези, в които се е влошило или не се е променило, което само по себе си е позитивен знак за развитието на електронното правителство в България. Тревожен обаче е фактът, че в области като Видин и Русе, които през 2012 г. имат едни от най-ниските стойности за страната, 1,13 и 1,12 респективно, ситуацията не се е подобрила, а напротив, дори се е влошила за периода. Като цяло обаче, поради позитивните промени в повечето области, средно за страната услугите, предоставяни по електронен път от общините, са с едно ниво по-високи през 2014г. (2,81) спрямо 2012 г. (1,75), което съответства на преход от 2-ра степен по нашата методология, съответстваща на наличие на информация, до 3-та степен, която показва възможност за изтегляне на бланки и формуляри, отбелязват от ИПИ. Иконосмистите подчертават, че и тази степен на развитие е далеч от възможностите за истински електронни услуги, които предполагат двустранна комуникация между клиента и администрацията, както и възможност за извършване на транзакции по електронен път.
Ако обърнем внимание на броя общини, групирани по нивата на електронните им услуги, ситуацията всъщност е по-лоша, отколкото бихме предположили на база горните данни, е посочено в анализа. На таблицата долу може да се види какъв е бил броят общини, които са предлагали дадено ниво на електронни услуги, за всяка една година от периода 2012-2014 г.:
2012 |
2013 |
2014 |
|
Ниво 1 |
200 |
189 |
179 |
Ниво 2 |
6 |
11 |
4 |
Ниво 3 |
35 |
39 |
43 |
Ниво 4 |
12 |
17 |
22 |
Ниво 5 |
8 |
7 |
13 |
Източник: Отчети на общинските администрации
Развитието на електронното правителство е една много важна стъпка за оптимизиране и модернизиране на държавната администрация. Едно по-широко и качествено предлагане на услуги по електронен път от страна на общинските администрации сериозно би подобрило административното обслужване и би спестило време и пари на данъкоплатците чрез съкращаване на ненужни разходи и процедури. Въпреки че за последните няколко години средното ниво на предлаганите електронни услуги за страната се е подобрило, процесът върви с изключително бавни темпове. В същото време все още има области в страната, където средното ниво е 1 или малко над него, което означава, че в повечето общини там не предлагат каквито и да било е-услуги. Това води до сериозна фрагментация в качеството на административно обслужване и бизнес средата в страната, защото докато едни общини и области се развиват, други допълнително изостават, обобщават от ИПИ.
Водещи
-
Голяма част от българите не се интересуват от разхищението на храна, сочат данните от проучване на Европейската комисия
От Българската хранителна банка отчитат тенденция на нарастване на количествата спасена храна,...
21.10 | 17:59
-
Прокурорите: Нападението над магистрат е брутален удар срещу държавността
В официална позиция, разпространена след инцидента, организацията заявява, че случаят е...
21.10 | 17:40
-
Таксите в системата на образованието вече и в евро
Съгласно приетия от Народното събрание Закон за професионалното образование и обучение за...
21.10 | 17:20
-
България застарява: 1.5 милиона души са вече над 65 години
В края на 2024 година хората на 65 и повече навършени години са 1 544 245, или 24% от...
21.10 | 16:45
Най-четени
-
Радев: Управляващите са в парализа и чакат санкциониран за корупция по "Магнитски" политик да ги уведоми дали ще ги има
"Държавата не е детска игра с колички"
21.10 | 13:30
-
Над 40 компании са заявили интерес за изграждането на Терминал 3 и модернизацията на Терминал 2 на летище „Васил Левски“
Това включва нови зони за пристигащи и заминаващи пътници, централизиран пункт за проверка...
21.10 | 15:30