Шефът на КАТ: Наказателните актове на пътя - директно на таблет и в системата 04.02 | 12:59

Услугите стават електронни, с бързо придвижване на глобите и отстъпки за бързо плащане

От Ростислава Иванова

Като мерки за повишаване на контрола по пътищата с цел по-голяма безопасност МВР предлага органите на КАТ да издават фиш или акт директно на таблет и веднага да го вкарват в системата на МВР. Това съобщи началникът на "Пътна полиция" комисар Бойко Рановски в интервю за "24 часа".

Сега полицаите пишат на ръка върху хартия фишовете и актовете за установени нарушения на пътя, след което се прибират в службата и го предават на служителите, които вече го вкарват в системата. Вместо да го пише веднъж на хартия, а след това да го носи, чрез таблета ще може директно да го въвежда още на пътя и на място ще го разпечатва, посочва Рановски. И допълва, че колите на КАТ ще бъдат оборудвани с таблети и печатни устройства, а хартията ще бъде премахната "доколкото това е възможно".

"Скоро ще има електронни услуги. Ще се подава искане за удостоверение за водач, за собственост на превозното средство, както и дубликат на шофьорската книжка. Гражданите ще могат да проверяват задълженията си към Пътна полиция и ще могат да ги плащат електронно", увери той.

Общо около 700 са загиналите през 2015 г. в автомобилни катастрофи, което е с около 20 души повече. Броят на пътните произшествия за миналата година също е бил с 353 по-голям от предходната 2014 г., каза Рановски. Той обясни с манталитета на българите, лошите пътища и стария автопарк у нас растящия брой на катастрофите, въпреки взетите от държавата мерки за повишаване на контрола и пътната безопасност.

"Пътната безопасност не е проблем само на контролните органи. Голямо значение имат обучението на шофьорите, манталитетът им, автомобилният парк. 75% от колите са на по над 20 г., а произшествие с такава кола често е фатално. Пътната инфраструктура също има огромно значение. Да, строят се нови участъци, имат маркировка, но все още има пътища, които не са ремонтирани от 30-40 г. Обраснали са с храсти, няма видимост, знаците не се виждат. Ангажимент към безопасността на пътя имат министерства, общини, агенции. Два пъти в годината преглеждаме пътната мрежа. Пишат се предписания, справки. За отстраняване на проблемите стигаме до недостиг на средства в пътните управления", обясни шефът на КАТ.

По думите му България се намира на последните четири места отзад напред в ЕС по показатели на смъртност и брой на пострадали при пътни катастрофи, като се нареждаме до Румъния, Литва и Латвия, т.е. Сред държавите с най-голяма смъртност. Според европейската статистика, която отчита брой загинали на 1 милион души население, за 2015 г., у нас е имало 90 жертви на катастрофи на 1 милион, докато средният брой за Европа е 45.

За миналата година са хванати 13 300 пияни шофьори, като 6100 от тях са били с над 1,2 промила алкохол в кръвта. Особено тревожен според комисаря обаче е голямият брой на хванатите зад волана без книжки - около 22 000 души. Много от тях дори не знаели, че за първото такова нарушение глобата е до 300 лв., а при второ отиват на съд по Наказателния кодекс. "Пияните и неправоспособни шофьори са най-рисковите. Те показват, че не уважават законите и за тях трябва да има присъди", коментира Рановски.

Според него вече има доста заможни хора у нас, които изобщо не се плашат от глоби. Голям бил и броят на самокатастрофиралите, което означава, че инцидентът е само по тяхна вина и няма други участници. В такива самостоятелни инциденти миналата година са загинали 238 души. "Това е или ниска квалификация, или неоценяване на пътните условия. Сам си на пътя, обръщаш се и убиваш возещите се в колата. Много често тези шофьори остават живи за разлика от пътниците. Обикновено тези катастрофи стават на междуселски пътища", коментира шефът на КАТ.

Като мярка срещу корупцията сред пътните полицаи предстои всички коли на КАТ да бъдат оборудвани с камери и микрофони, които да излъчват в реално време. "Искат, не искат - това е. Някои от служителите недоволстват, че постоянно ги записват, но трябва да разберат, че тези камери са и в тяхна полза. Например - спират някого, който е на висок пост и се започва едно уволняване, обаждания... Това се заснема", обрисува Рановски сегашната реалност.

До момента само120 автомобила на Пътна полиция са оборудвани така, но по проект тази година ще се оборудват още 300 коли, като за целта ще се пусне обществена поръчка, каза още Рановски като се надява това да стане тази година. Освен това се чака доставка и за нови автомобили.

Благодарение на записите на камерите и микрофоните в комите на КАТ, които се прослушват от служба "Вътрешна сигурност” на МВР, досега са наказани над 100 пътни полицаи. Комисарят обаче призна, че вътрешният контрол не може да обхване цялостната картина, тъй като "ако има 100 екипа със системи за видеозаснемане, това са 800 часа запис". "Няма как МВР да сложи още 100 служители да гледат записи и да им се плаща. Може да се гледа или на изборен принцип, или при сигнал", обясни той.

 

Шефът на КАТ определи като "нестандартни" някои от внесените промените в Закона за движение по пътищата. "Някои от предложенията ни са нестандартни, но дори само част от тях да се приемат, пак ще е добре. От депутатите зависи. Глобата ще достига по-бързо до нарушителя, ще има по-голяма отстъпка за плащане до 14 дни, размерът на санкциите се увеличава. Ще се реши и проблемът с връчването на глобите чрез обявяването им в интернет, ако нарушителят не бъде открит на адреса. Тогава може да се прати в НАП и да се образува изпълнително дело. И най-вече - за по-голям брой нарушения да се пише фиш, а не акт, защото процедурата е по-тромава", разясни той.

Водещи

Най-четени