Ще донесе ли мръсният въздух по-високи данъци за старите коли? 05.02 | 10:20
Ще плащаме ли повече заради вредните газове?
Възможно ли е мерките срещу мръсния въздух да доведат до по-високи данъци за старите коли, които най-много замърсяват околната среда? В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в "гробницата на Европа”. Купуваме "втора ръка” коли със съмнително качество, каза той пред депутатите и отвори дебат за данъка на старите коли. Как ще се отрази това? Ваня Григорова от КТ "Подкрепа” подчерта, че не е ясно какво точно се предлага – увеличение на данъка на старите автомобили или намаляване на този за по-новите. Тя каза, че в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания "Единственият дебат, който можем да проведем в момента е, дали на колите, които са по-мощни, тъй като на тях не се прави отстъпка, дали трябва да им се прави”, каза тя. Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък е "нелогична и много остаряла”. "Трябва да се спазят и двата принципа – по-малък данък за новите автомобили и по-голям за старите”, подчерта той и добави, че има "съответните механизми и евростандарти”. Освен това всеки евростандарт е обвързан не само с норми на екологичност и с норми на безопасност, според него. "Не би трябвало да разглеждаме въпроса дали трябва да си купим нова или стара кола”, каза той. "Идеята е, че в България облагането на автомобилите се прекратява на 14-тата година и се получава един феномен вечен автомобил, който е в страната и данъкът му е един и на 14-тата и на 30-тата година”, каза той. "Колите над 14 г. не спират да плащат”, каза Ваня Григорова от КТ "Подкрепа”. "От социална гледна точка, наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо няма как да е другояче”, каза тя. Тя подчерта, че налагането на такъв данък ще е нелогично, тъй като има заложени мерки в Закона за насърчаване на заетостта, по които се плаща за гориво. Новата мярка ще нулира гореспоменатата, каза тя. Тя каза, че въвеждането на необлагаем данъчен минимум и намаляването на ДДС на стоките от първа необходимост "донякъде ще компенсира” мерките за чист въздух. "В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са под Евро 3 стандарт и нагоре, които е на 18 години”, каза Христо Христов. "Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години”. Той подчерта, че трябва да се измисли нова формула, която да стимулира новите коли.
Водещи
-
Нерадостна прогноза за трудовите възнаграждения у нас през 2026 г.
Заплатите в България ще продължат да се повишават, но със значително по-бавен темп през...
23.11 | 18:00
-
Фон дер Лайен за мирния план за Украйна: Да включва още влизане в ЕС и НАТО
Тя призова "централната“ роля на Европейския съюз да бъде "напълно призната
23.11 | 17:00
Най-четени
-
ОИК-Варна не е разгледала сигналите за отстраняване на Коцев - той остава кмет, засега
"Победа за варненци!", заявиха от ПП, обявявайки, че заседанието на комисият е приключило
23.11 | 13:00
-
Нерадостна прогноза за трудовите възнаграждения у нас през 2026 г.
Заплатите в България ще продължат да се повишават, но със значително по-бавен темп през...
23.11 | 18:00
-
Жена обра касата на църква пред детето си
Кадри от деянието бяха публикувани в социалните мрежи и предизвикаха вълна от възмущение
23.11 | 12:20
-
Атанас Зафиров: Няма място за безцелни промени между двете четения на бюджета
По темата "Лукойл" вицепремиерът и лидер на БСП подчерта, че се е избегнала сериозна кризисна...
23.11 | 14:30