Ще донесе ли мръсният въздух по-високи данъци за старите коли? 05.02 | 10:20
Ще плащаме ли повече заради вредните газове?
Възможно ли е мерките срещу мръсния въздух да доведат до по-високи данъци за старите коли, които най-много замърсяват околната среда? В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в "гробницата на Европа”. Купуваме "втора ръка” коли със съмнително качество, каза той пред депутатите и отвори дебат за данъка на старите коли. Как ще се отрази това? Ваня Григорова от КТ "Подкрепа” подчерта, че не е ясно какво точно се предлага – увеличение на данъка на старите автомобили или намаляване на този за по-новите. Тя каза, че в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания "Единственият дебат, който можем да проведем в момента е, дали на колите, които са по-мощни, тъй като на тях не се прави отстъпка, дали трябва да им се прави”, каза тя. Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък е "нелогична и много остаряла”. "Трябва да се спазят и двата принципа – по-малък данък за новите автомобили и по-голям за старите”, подчерта той и добави, че има "съответните механизми и евростандарти”. Освен това всеки евростандарт е обвързан не само с норми на екологичност и с норми на безопасност, според него. "Не би трябвало да разглеждаме въпроса дали трябва да си купим нова или стара кола”, каза той. "Идеята е, че в България облагането на автомобилите се прекратява на 14-тата година и се получава един феномен вечен автомобил, който е в страната и данъкът му е един и на 14-тата и на 30-тата година”, каза той. "Колите над 14 г. не спират да плащат”, каза Ваня Григорова от КТ "Подкрепа”. "От социална гледна точка, наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо няма как да е другояче”, каза тя. Тя подчерта, че налагането на такъв данък ще е нелогично, тъй като има заложени мерки в Закона за насърчаване на заетостта, по които се плаща за гориво. Новата мярка ще нулира гореспоменатата, каза тя. Тя каза, че въвеждането на необлагаем данъчен минимум и намаляването на ДДС на стоките от първа необходимост "донякъде ще компенсира” мерките за чист въздух. "В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са под Евро 3 стандарт и нагоре, които е на 18 години”, каза Христо Христов. "Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години”. Той подчерта, че трябва да се измисли нова формула, която да стимулира новите коли.
Водещи
-
Илияна Йотова: Трябва да спрем с този нихилизъм към собствената ни памет
155 години на Българската екзархия означават 155 години българска държавност, каза още тя
27.12 | 17:59
-
Продължават проблемите с електрозахранването в Северозападна България
Заради натрупалия сняг и образувалия се лед по проводниците, няколко селища във Врачанско бяха...
27.12 | 17:45
-
Дни преди официалното приемане на еврото в България на 1 януари 2026 година, обменните бюра в Одрин предприеха знакова промяна
Краят на една епоха
27.12 | 17:15
Най-четени
-
Платете битовите си сметки сега: от 29 декември до 5 януари плащането ще е затруднено
Причината е смяната на левовете с евро
27.12 | 11:15
-
Азис поиска 100 бона хонорар за Нова година!
Чалга кралят настоява за огромна сума, за да отклони ангажиментите и да си стои у дома.
27.12 | 13:45
-
Шон „Диди“ Комбс ще посрещне 2026 г. зад решетките с меню, богато на протеини
Вечерята ще включва паста с доматен сос и кюфтета, със салата и чеснов хляб като гарнитура,...
27.12 | 11:30
-
Васил Терзиев: Витоша не може да се развива на части, има нужда от цялостна визия
Над 130 доброволци се включили в 8 акции от август до ноември. Това е силата на общността,...
27.12 | 13:15