Временни книжки за млади шофьори, предлагат експерти в транспорта 09.08 | 11:51

Премахването на билбордовете и крайпътни строежи могат да спасят живот

От iNews.bg

По-високата безопасност по пътищата ще дойдат с по-качественото обучение, по-добър контрол и строги санкции. Това мнение изказаха от Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ)  по време на пресконференция в БТА.

Над 75% от катастрофите са от грешка на човека в най-общия смисъл. В тях се включват грешките на водачите, управлението на транспортните фирми, изграждането на пътищата и поставянето и поддръжката знаците, коментира Койчо Русев, председател на СОАТ.

По тази причина е необходимо подобряване на качеството на обучението на водачите у нас. Нужни са повече часове за квалификация и да се допълнят със знания за етика по пътя. Има пропуски в поведението, на което като общество малко обръщаме внимание, но то води до изнервяне на водачите и неадекватни реакции по пътя, категоричен е Русев.

Експертите предлагат младите водачи да получават временно удостоверение. Предложението е то да бъде за срок от 3 години, но продължителността на временното удостоверение може да бъде дискутирана с други експерти в областта.

Ако младият водач не допусне катастрофа или друго нарушение, което води до отнемане на точки или свидетелството за управление на МПС, да получи редовна шофьорска книжка. В противен случай, младите водачи да се насочват отново към курсове за водачи. "Такава практика има в Швейцария", обясни още Георги Петров, председател на АЕБТРИ.

От организациите поискаха и повече отговорност от обучителите. "Този, който произвежда "брак", трябва да бъде санкциониран", коментираха те по време на пресконференцията. Има много случаи, когато кандидат-шофьорите лъжат, че имат необходимото образование или изпълняват другите изисквания, когато се записват в школите. Обучителите не проверяват тези данни и после по неграмотни хора подкарват автомобили по улиците.

Необходимо е при наличието на подобни нарушения да бъдат санкционирани и школите, а в някои случаи дори да се стига и до отнемане на лицензите, коментира още Русев.

Сериозен е проблемът, свързан и със здравословното състояние на водачите, обявиха още от асоциациите. Не става въпрос само за внезапните случаи на проява на заболяване, а за хронични заболявания, на които не се обръща сериозно внимание от страна на управители на транспортни фирми, например.

Санкциите трябва да се увеличат поне двойно, обясни още Койчо Русев. Примерите в Унгария и Гърция показват, че значителното увеличение на глобите, водят и до намаляване на нарушението. В тези държави в някои случаи се стига до отнемане на колите, докато високите глоби се покрият.

"Не трябва да се заявява, че българинът е беден и няма пари за санкции, щом като се е качил на кола, той трябва да плаща", допълни още Русев.

Петров коментира случай от Швейцария, когато за движение със скорост от 247 км в час, глобата е била 300 хил. швейцарски франка.

Организаторите на пресконференцията отбелязаха още и че трябва да се поставят повече изисквания към превозните средства, които пътуват по републиканската пътна мрежа. "Те трябва да отговарят най-малко на европейския стандарт ЕВРО 3", коментират те.

Не бива да се забравят и коланите за пътниците, както разбира се, и поддръжката на магистралите и пътищата от първокласната мрежа, да се премахнат билбордовете, да се следи за поставянето на знаците по пътищата, призовават още експертите.

По данни на КАТ през 2010 година има 11 смъртни случая в резултат на сблъсъци с билбордове, допълни Русев. В повечето страни в Европа е напълно забранено допълнително строителство край пътя.

Водещи

Най-четени