Лиляна Павлова за винетките: Разберете, добри пътища без пари не стават! 20.12 | 15:26

Поскъпването на стикерите догодина се оказало по-социално търпимия вариант за българите от въвеждането на пътен данък

От iNews.bg

"Няма как да искаме качествени и добри пътища, ако нямаме достатъчно средства". Събираните досега 200 млн. лв. не стигат за ремонти, трябват поне 600-700 млн. лв. годишно. За да набави държавата средствата, трябваше или да въведе пътен данък като в почти цяла Европа, или да вдигне цените на винетките. Правителството се спря на втория вариант като по-социално търпим за българските граждани. Това заяви по БНТ министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Междувременно тя отчете, че "изпращаме годината с 300 км нови магистрали и над 2500 км рехабилитирани пътища от републиканската мрежа". "Изпращаме една изключително успешна година по отношение на строителството. Активно работихме не само в пътното строителство, но и по много проекти за градско развитие и общинската инфраструктура", каза Павлова.

По отношение на новите цени на винетките обаче министърът на регионалното развитие отбеляза, че правителствата назад са допуснали сериозна грешка, като не са актуализирали цените всяка година с по около 5 лв. "Това щеше да е справедливо за обществото, за да не се налага по-сериозна актуализация, както в момента - с около 8 лв. на месец", уточни тя.

Тя припомни, че България е сред малкото страни в Европа без пътен данък, а само с винетка.

"В Германия например има винетки само за някои пътища, но там всички шофьори плащат пътен данък", отбеляза Павлова. По думите й правителството е можело да въведе пътен данък, запазвайки ниските цени на винетките, но това щяло да доведе до много по-високи такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

"Подходихме изключително сериозно и избрахме по-социалния и достъпен модел", увери тя.

Лиляна Павлова обясни, че няма как да искаме качествени и добри пътища, ако нямаме достатъчно средства. "Знаем как се изразходва всеки лев от събираните от винетки до момента над 200 млн. лв. годишно, но те са крайно недостатъчни, за да поддържаме пътищата през зимата и да ги ремонтираме основно. И сега държавата дотира с още толкова, за да имаме това ниво на пътищата", каза още Павлова.

Според нея годишно са нужни около 600-700 млн. лв., за да имаме нормални пътища.

Тя еб категорична, че новите винетки са законни и всички процедури по обнародването в "Държавен вестник" са спазени в законовите срокове.
"Няма как да публикуваме графичния дизайн на новите винетки, защото те са секретни, ценни книги и давайки предварително графиката, рискуваме да се фалшифицират", обясни Павлова. Този риск ще отпадне с въвеждането на новата електронна система за тол-такси и винетки, които ще са и по-справедливи за обществото, уточни тя.

"ВАС обяви, че основание за дело няма и всичко е публикувано законово. Няма връщане назад и всичко е в сила", отсече министърът.

Тя припомни, че по линия на социалното подпомагане държавата е раздала 190 000 безплатни винетки за 2016 г., от които няма средства за реинвестиция в пътища.

 

 

Водещи

Най-четени