Ремонт на МиГ-29 в Полша - все едно ги закараш в сервиза на "чичо Вася" 17.10 | 13:01

България планира да подпише споразумение с Полша за модернизация на руските самолети. Според военния експерт Иван Коновалов, сделката ще има много недостатъци

От iNews.bg

Българското правителство даде "зелена светлина" за подписването на междуправителствено споразумение с Полша за ремонт на изтребителите  МиГ-29, които са на въоръжение в българските военно-въздушни сили. Според българското Министерство на отбраната, Полша е "единствената страна, която има възможност да обслужва и ремонтира МиГ-29".

Руската самолетостроителна корпорация "МиГ" на свой ред смята подготвяното споразумение за нелегитимно и се смята в правото си да го оспори. Както заяви генералният директор на РСК Сергей Коротков, подписването на такова споразумение "поставя под въпрос легитимността на бъдещата употреба на тези въздухоплавателни средства, както и безопасността за живота на пилотите."

Директорът на Центъра за стратегическите пазари, военният експерт Иван Коновалов, разясни по радио Sputnik в какво се състои проблемът с тази сделка.

"В случая с България, Полша и Русия ситуацията е доста сложна. Проблемът е, че руската страна не е предоставила на Полша лицензия, и най-важното - актуалната техническа документация за изпълнение на ремонтните дейности. Тоест излиза, че Полша не може да гарантира, че тези двигатели ще бъдат ремонтирани както трябва. Дори да оставим настрани липсата на лицензия, но документацията е изключително важна.  Получава се ситуация, както ако решите да ремонтирате автомобила си не в сервиза на официалния дилър, а при някой си "чичо Вася", който може би ще е добър специалист, но няма да ви даде гаранция. И след това, ако ви се случи нещо, вие вече ще бъдете без застраховка и т.н." - обяснява Иван Коновалов.

По неговите думи,  в този случай е налице нарушение от страна на Полша. "От страните в бившия Варшавски договор Полша има най-сериозните ремонтни мощности, най-големия авиопарк със съветски самолети, в това число и МиГ-29. Освен това притежава и резервни части за тези самолети. Но тези резервни части тя е получила от Русия. И ако смята да ги използва, това е още едно нарушение", заяви военният експерт.

Според него, сделката е с политически характер. "Има политически момент. В България го артикулираха: след като са член на НАТО, трябва и да се сближават с НАТО, ремонтът да се проведе вътре в алианса, така че в него да не участват трети страни", - поясни Коновалов.

По мнението на експерта, сделката между Полша и България може сериозно да усложни отношенията на двете държави с Русия във военно-промишлената сфера.

Водещи

Най-четени