Професионални консултанти ще ни учат как да шофираме безопасно 26.11 | 14:05

Целта е да се намалят произшествията и да се спаси живот

От Цанка Донкова

Черната статистика на загиналите и ранените в катастрофите ще борим с професионални консултанти. Те ще ни учат как да шофираме безопасно. Тази система се въвежда за първи път в България, след като е приложена в други 7 страни.

Програмите за обучение ще са насочени главно към развиване на уменията на водача и осъзнато поведение зад волана, това стана ясно на пресконференция по представяне на системата в БТА.

Когато има инцидент на пътя, в 95% от случаите става въпрос за човешка грешка. Останалите фактори като пътна обстановка и техническо състояние на превозното средство, могат да бъдат коригирани. Именно, за да се подобри поведението на шофьорите, се въвежда обучението.

То е предназначено за хора, които вече са взели книжка, като приоритет ще са таксиметровите шофьори, превозвачите. Като идеята е именно те да дадат пример на останалите участници.

Системата предвижда теоретична и практическа част.

"Теоретичен курс е средно между 5 и 6 часа като групите са по-малки групи 12-15 кандидата максимум, за да може да се води диалог, обясни Димитринка Гринко, директор на фирмата, въвеждаща системата.

За практическата част се предвижда треньор, който да прекара между 3 и 4 часа с всеки един кандидат. Първоначално той само ще наблюдава как водачът шофира, а след това ще даде оценка какво трябва да се промени. Тази оценка се прави на база 51 показателя в 11 категории, сред които концентрацията, наблюдателност, избягване на рискови ситуации, време за реакция и други.

Като цяло са предвидени различни програми, които да отговарят на всякакви изисквания. Сред тях са програмата за "защитно шофиране", програма за икономично и екологично шофиране, програма насочена срещу подхлъзването на пътя, програма срещу преобръщане на тежки камиони и машини, информационна програмата и други.

Индивидуалните ползи за всеки шофьор, преминал обучението е, че се намалява с 40% рискът за всеки шофьор, който периодично преминава през такъв курс. Намалява се и с 10-15% възможността човек да бъде въвлечен в инцидент.

От организаторите посочват, че ползите за фирмите, които се възползват от системата, също ще са големи. Намаляват се инцидентите, които се случват с техните служители, така не се губи време за застраховки. Именно тези компании служат за добър пример в обществото, посочи Димитринка Гринко - директор на фирмата, въвеждаща системата.

Ако се въведе масово използване на системата и ползата за държавата като цяло ще е положителна. Ще се намалят като цяло инцидентите с фатален край, а с това съответно и парите, които са похарчени за тях.

От началото на годината в България са похарчени близо 1 милиард лева, заради пътните инциденти, като за сравнение в Гърция отделените средства са много по-малко.

До момента над 18 000 шофьора са преминали това обучение. Организаторите посочват, че все пак курсовете трябва периодично да се преминават. Около 600-700 лева струва обучението, като цената се определя от различните компоненти. Все още обаче не се обсъжда задължителното въвеждане на подобна система в Закона за движението на пътищата.

Водещи

Най-четени