Европа въвежда още по-строги еконорми за колите 03.10 | 18:01
До 2030 г. вредните емисии от ауспусите трябва да намалеят с нови 40%
Европа въвежда нови, още по-строги еконорми за колите. Емисиите въглероден диоксид от нови автомобили трябва да намалеят с 40% до 2030 г. и да се ускори навлизането на пазара на електрически автомобили и автомобили с ниски емисии. В проектодоклада, гласуван днес, евродепутатите предложиха по-амбициозна цел за намаляване на емисиите от нови автомобили в ЕС с 40% до 2030 г. (в сравнение с предложеното намаление от ЕК с 30%, с 2021 г. като референтна година), с междинна цел от 20% до 2025 г. Подобни цели са поставени и за нови микробуси.
Производителите, чиито средни емисии на въглероден диоксид превишават тези цели, следва да заплащат такса към общия бюджет на Съюза, която ще се използва за повишаване на квалификацията и образованието на работниците, засегнати от структурни промени в автомобилния сектор.
Производителите на леки автомобили ще трябва да гарантират, че превозните средства с нулеви и ниски емисии (електрически автомобили или автомобили, които емитират по-малко от 50г CO2/км) заемат 35% от пазарния дял на продажбите на нови леки пътнически автомобили и микробуси до 2030 г. и 20% до 2025 г.
Изпитването на емисии в реални условия до 2023 г.
Парламентът призовава Европейската комисия да разработи до 2 години нов план за изпитването на емисии в реални условия с помощта на преносимо устройство като това неотдавна въведено за измерване на емисии NOx. Докато това не стане приложимо, съответствието с настоящия регламент ще се измерва въз основа на данните от устройствата за измерване на разхода на гориво. Изпитването на емисиите на въглероден диоксид в реални условия трябва да бъде готово и функциониращо до 2023 г. според евродепутатите.
Социални последици от декарбонизацията
Евродепутатите признават, че социално приемливият и справедлив преход към мобилност с нулеви емисии изисква промени в цялата веригата за създаване на стойност в автомобилостроенето, с отчитане на потенциалното неблагоприятно социално въздействие. Ето защо ЕС следва да насърчава повишаване на квалификацията и пренасочване на работниците в сектора, особено в региони и местности, които са неблагоприятно засегнати от прехода. Евродепутатите също призовават за подкрепата за европейските производители на акумулаторни батерии.
Етикетирането и емисиите през целия жизнен цикъл
Комисията следва да представи до края на 2019 г. законодателно предложение, което предоставя на потребителите сравнима и надеждна информация относно разхода на гориво, емисиите на въглероден диоксид и замърсителите на въздуха на новите коли.
Емисиите през целия жизнен цикъл
От 2025 г. производителите ще трябва да докладват въз основа на хармонизирана методика относно емисиите на въглероден диоксид през жизнения цикъл на всички нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства, пускани от тях на пазара.
Следващи стъпки
Докладът беше приет с 389 гласа "за", срещу 239 "против" и 41 "въздържал се". Европейските министри ще приемат обща позиция на 9 октомври. Преговорите с евродепутатите за постигане на споразумение на първо четене могат да започнат на 10 октомври.
Бързи факти
Транспортът е единственият голям сектор в ЕС, в който емисиите на парникови газове все още се увеличават, се отбелязва в текста. За да се изпълнят ангажиментите, поети в Парижкото споразумение от 21-вата сесия на Конференцията на страните (COP21) през 2015 г., декарбонизацията на целия транспортен сектор трябва да се ускори по пътя към нулеви емисии до средата на века.
В същото време глобалният автомобилен сектор се променя бързо, особено при електрическите двигатели . Ако европейските автомобилни производители се включат късно в необходимия енергиен преход, те рискуват да загубят водещата си роля, се казва в доклада.
Водещи
-
Срамно е Народното събрание да пази имунитети, коментира Радостин Василев
Щом не отговаряме на изискванията, няма да членуваме в еврозоната
24.01 | 16:15
-
Бившият финансов министър Асен Василев разкритикува остро твърденията за "дупка" в бюджета
"Теменужка Петкова вчера съобщи за приходи от 3,684 милиарда лева и разходи от 3,277 милиарда...
24.01 | 15:45
-
Единият освободен моряк разказва: Изкарваха ни да подишаме въздух, но не всеки ден, бяхме си затворници
Двамата български моряци, освободени от плена на хутите - капитан Любомир Чанев и старши...
24.01 | 15:30
-
Кремъл: Путин е готов за разговор с американския си колега Доналд Тръмп
"Путин е готов, чакаме сигнали, всички са готови. Затова тук е трудно да се гадае на кафе....
24.01 | 15:15
Най-четени
-
Възраждане: Еврозоната отнема животи вече и то още не сме влезли вътре
По думите му, бившият премиер Бойко Борисов е обявил, че през февруари ще бъде подаден...
24.01 | 11:30
-
Йорданов: Благодарение на ИТН, БСП и ГЕРБ здравият разум се завръща
От ИТН са категорични, че България не е готова за еврозоната.
24.01 | 10:45
-
Първи изслушвания на новите министри в Народното събрание
Новият регионален министър Иван Иванов ще бъде изслушан по въпроса за увеличението на цената...
24.01 | 10:15
-
Борисов: Партията, която ви вкара в чакалнята на еврозоната е ГЕРБ, през това време ДБ правеха протести, за да не влезем
Toй коментира и исканите имунитети и припомни, че са против.
24.01 | 09:28