Енергийни и IT компании харчат най-много за лобизъм 24.06 | 16:42

Близо 5000 търсят влияние върху европейските политики в полза на корпоративни интереси

От Кристиан Костурков

Три четвърти от лобистките срещи през последните 6 месеца са имали за цел да защитят корпоративни интереси. Това показва проучване на Transparency International. Анализът на 4318 лобистки срещи, декларирани от Европейската комисия между декември 2014 и юни 2015 г., показва, че повече от 75% от контактите са с корпоративни лобисти. За сравнение, срещите с неправителствени организации са 18%, с тинк-танкове – 4% и с местни власти – 2%. Най-активните лобисти на това ниво са Google и General Electric, като всяка от тези компании декларира 3,5 млн. евро годишен бюджет за лобистка дейност.

От 7821 организации, регистрирани в Регистъра за прозрачност на ЕС – регистъра на брюкселските лобисти, 4879 организации целят влияние върху европейските политики от името на корпоративни интереси. Exxon Mobil, Shell и Microsoft са с най-големи разходи за лобистка дейност според публикуваните от самите тях декларации в Регистъра, всяка от тях с бюджети от около 4,5 млн. евро.

"Данните от последните шест месеца показват, че има пряка връзка между бюджета за лобистка дейност, с който разполагаш, и броя лобистки контакти, които осъществяваш", смята Даниел Фройнд от Брюкселския офис на Transparency International.

По думите му организациите с най-големи бюджети за лобистка дейност получават и най-голям достъп, особено по отношение на финансовото, дигитално и енергийно портфолио.

Огромното мнозинство от лобистките срещи, провеждани от еврокомисарите и най-близките им съветници, са с представители на корпоративни интереси. Това е един от изводите от последния доклад на европейския офис на Transparency International. От организацията използват нов инструмент за мониторинг, който се явява централна точка за достъп до информацията за лобистките контакти, които Европейската комисия публикува от декември 2014 г. насам. Тази информация се свързва с информацията, публикувана в Регистъра за прозрачност на ЕС и за първи път има възможност за цялостен обзор на лобистката дейност в Брюксел.

Според данните към момента най-голям интерес от страна на лобистите има по отношение на енергийната политика и климата (487 срещи), работни места и икономически растеж (398) и финансови пазари (295). Комисарите, отговорни за тези три портфейла имат осезателно по-малко срещи с представители на гражданското общество – между 4% и 8%. Макар големите неправителствени организации като WWF и Greenpeace да са сред десетте организации с най-много срещи, като правило срещите с гражданското общество не са двустранни, а обикновено са под формата на кръгли маси с множество участници.

Като цяло всички 28 сфери на политики на европейските комисари са силно доминирани от корпоративни интереси, особено по отношение на портфолиото финансови пазари и портфолиото дигитална икономика.

Новите мерки за прозрачност на Европейската комисия покриват едва 1% от служителите  ЕС и едва 20% от лобистите

Данните показват, че от всички над 7 800 регистрирани лобисти, 80% не са провели нито една среща с еврокомисар или член на неговия екип, което показва твърде ограничения обхват на действащия регистър за прозрачност, който покрива едва 1% най-висши служители в ЕС и едва 20% от лобистите. От над 30 000 служители в Европейската комисия, едва около 300 са обхванати от въведения нов режим за публичност на проведените срещи с лобисти. Служителите от по-ниски нива, като например преговорния екип по Партньорството за трансатлантическа търговия и инвестиции (TTIP) не са включени в режима за документиране на контактите с лобисти.

Източник: Econ.bg

Водещи

Най-четени