Експерт: Бонусът е за застрахователите, малусът - за шофьорите 08.11 | 10:00

Системата "бонес-малус" не стимулира добрия вода, а само пълни джоба на застрахователите, смята Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка

От iNews

Вариантът на системата "Бонус Малус” при образуването на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност”,  предложен за обсъждане в момента, наказва примерните шофьори и не стимулира доброто поведение на пътя, каквато би трябвало да е целта. Това заяви в студиото на "Здравей, България” Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка. Той обясни, че в държавите като Великобритания, Германия и Франция, където тази система е била въведена, това е станало чрез предоставяне на стимули преди въвеждането на наказания за водачите.

"Тук се започва с една голяма дебела тояга и един морков, който отива в плюс на застрахователите. Бонусът е за застрахователите, малусът е за шофьорите, защото този закон нито е ясен, нито е точен. Всеки закон, който засяга пътя, трябва да е в полза на намаляването на броя на загиналите. В този случай ние наказваме пистолета, който е гръмнал, а не човека, който е натиснал спусъка. Е, къде е превантивната мярка, какъв е смисълът човек да бъде почтен и добър на пътя? Тази система не стимулира добрия водач, оттук тя не стимулира доброто поведение на участниците в движението, слага всички на една нога, но пълни джоба на застрахователите”, коментира Йонко Иванов.

Застрахователният експерт Цветанка Крумова приема аргумента, че автомобилът, с който са били извършвани нарушенията не би трябвало да има такова значение за цената на задължителната застраховка, а поведението на самия водач. Тя обясни, че идеята на "Бонус Малус” е да се намери по-добър баланс между риска и застрахователната премия, тоест да има справедливост.

"За нарушения оскъпяването може да достигне 400%, а за добро поведение отстъпката е най-много 25%. На пръв поглед това изглежда доста неравноправно, но това би трябвало да е базирано на актюерски изчисления. Тук става въпрос за това каква е статистиката на пътнотранспортните произшествия и на нарушенията в България спрямо броя на водачите. Ако приемем, че неутралното ниво е средната премия, това означава, че един водач, който ще получи максималното увеличение на цената на застраховката, ще бъде компенсиран от 16 добри водачи, които ще получат минус 25%. По тази логика трябва добрите водачи да са повече от нарушителите”, разясни Крумова.

Водещи

Най-четени