Експерт: Бонусът е за застрахователите, малусът - за шофьорите 08.11 | 10:00
Системата "бонес-малус" не стимулира добрия вода, а само пълни джоба на застрахователите, смята Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка
Вариантът на системата "Бонус Малус” при образуването на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност”, предложен за обсъждане в момента, наказва примерните шофьори и не стимулира доброто поведение на пътя, каквато би трябвало да е целта. Това заяви в студиото на "Здравей, България” Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка. Той обясни, че в държавите като Великобритания, Германия и Франция, където тази система е била въведена, това е станало чрез предоставяне на стимули преди въвеждането на наказания за водачите.
"Тук се започва с една голяма дебела тояга и един морков, който отива в плюс на застрахователите. Бонусът е за застрахователите, малусът е за шофьорите, защото този закон нито е ясен, нито е точен. Всеки закон, който засяга пътя, трябва да е в полза на намаляването на броя на загиналите. В този случай ние наказваме пистолета, който е гръмнал, а не човека, който е натиснал спусъка. Е, къде е превантивната мярка, какъв е смисълът човек да бъде почтен и добър на пътя? Тази система не стимулира добрия водач, оттук тя не стимулира доброто поведение на участниците в движението, слага всички на една нога, но пълни джоба на застрахователите”, коментира Йонко Иванов.
Застрахователният експерт Цветанка Крумова приема аргумента, че автомобилът, с който са били извършвани нарушенията не би трябвало да има такова значение за цената на задължителната застраховка, а поведението на самия водач. Тя обясни, че идеята на "Бонус Малус” е да се намери по-добър баланс между риска и застрахователната премия, тоест да има справедливост.
"За нарушения оскъпяването може да достигне 400%, а за добро поведение отстъпката е най-много 25%. На пръв поглед това изглежда доста неравноправно, но това би трябвало да е базирано на актюерски изчисления. Тук става въпрос за това каква е статистиката на пътнотранспортните произшествия и на нарушенията в България спрямо броя на водачите. Ако приемем, че неутралното ниво е средната премия, това означава, че един водач, който ще получи максималното увеличение на цената на застраховката, ще бъде компенсиран от 16 добри водачи, които ще получат минус 25%. По тази логика трябва добрите водачи да са повече от нарушителите”, разясни Крумова.
Водещи
-
Необичаен протест се проведе днес в албанския парламент
По информация на медията те са се качили на една от терасите в пленарната зала на парламента,...
02.05 | 16:40
-
Тодор Батков-син ще бъде част от листата на ГЕРБ в Смолян
За това става ясно от негова публикация в мрежите. Все още не е ясно дали той ще бъде водач на...
02.05 | 16:20
-
БСП регистрира в ЦИК листата си с кандидати за изборите за Европейски парламент
От социалистическата партия се работят за преразглеждане на зелената сделка, изравняване на...
02.05 | 15:57
-
В резултат на руската ракетна атака срещу Одеса беше повредена гражданската инфраструктура
14 души са пострадали, един мъж е настанен в болница в средно тежко състояние, посочи...
02.05 | 15:40
Най-четени
-
Велики четвъртък - най-важният ден от страстната седмица
Вярва се, че през тази нощ момите сънуват човека, за когото ще се омъжат, като слагат пръстена...
02.05 | 09:00
-
Все повече фермери у нас отглеждат кокошки, които снасят цветни яйца
Белите кокоши яйца не са нищо необичайно, но сините, зелените и розовите са истинска находка.
02.05 | 09:45
-
БАБХ: Агне, което е отгледано и заклано в България трябва да има 4 печата със син цвят
"Така си играете на руска рулетка със здравето си и това на семейството", заяви категорично...
02.05 | 12:00