„Златото на инките“ - боливийската киноа 12.01 | 13:21

Растението е символ на здравословното хранене в развития свят и икономически гръбнак на родината си

От Нели Минчева

В края на март и началото на април песъчливият сух пейзаж на склоновете на Андите в Боливия се обагрят в жълто, зелено и червено. Освен че радва окото, цъфтящото растение, наречено киноа, преобръща и икономиката на родината си с все по-голямата си популярност.

Позната като "златото на инките", киноата е в основата на великата древна цивилизация и победната й армия. Днес миниатюрните зрънца на тази древна зърнена култура носят нови трофеи на иначе неплодородната Боливия.

В последното десетилетие киноата се превърна в един от символите на здравословното хранене. Цената й нарасна повече от 7 пъти от 2000 година насам. Тази зърнена култура е предпочитана от любителите на здравословния начин на живот заради специфичните си качества. Първо, тя има високо съдържание на протеин и съдържа незаменими за човека амино-киселини и минерали. Освен това не е от семейството на житните растения, въпреки че може да замени всяко едно от тях. Не съдържа глутен и е много по-лесно усвоима от другите зърнени култури.

Популярността на боливийската зърнена култура е благословия за бедните фермери, които я отглеждат.

Правителството на президента Ево Моралес е обявило киноата за стратегически хранителен продукт, за чийто отглеждане с комерсиална цел ще се отпускат субсидии. Зърнената култура е включена и в социалните програми на държавата като порцион от нея се полага на всяка бременна жена. Ентусиазмът на властта има и своя отрицателен ефект, който се изразява в признаците на недохранване, които са започнали да проявяват децата на фермерите и селяните от Андите. Заради достъпността на киноата, родителите са заменили цял комплекс от други растителни култури с киноа във фамилната диета.

"Само 10% от годишната реколта остава в страната, останалите 90% се изнасят", показват цитирани от АП данни на министерството на селското развитие на Боливия.

Киноа се отглежда по тези земи от 3000 година преди Христа. Вирее от Чили до Колумбия, но е концентрирана основно във високопланинските Перу и Боливия. Точно в тези две страни расте 97% от световното производство на киноа. А търсенето нараства главоломно.

През 2000 година Боливия е изнесла 1439 кубични тона киноа на стойност 1.8 милиона долара. През 2009 година количеството е вече 14 500 тона, които струват 25 милиона долара. Основните потребители са САЩ, Япония и Европа. Целта за тазгодишната реколта е 30 000 тона, заявяват боливийските власти. Успоредно с популярността е нараснала и цената на киноата. Преди 10 години кутия от 12 унции киноа се е продавала за 0.99 долара в САЩ. Сега същото количество струва 4.50 долара на американския пазар.

Любопитното е, че тази култура традиционно е била смятана за храната на бедните хора. Отглеждана е от най-бедните общности в Боливия, които живеят в най-неплодородните земи. Всичко се обръща след едно посещение на испанските крал и кралица през 1987 година. Кралските особи опитват киноа, а медиите го отразяват. Така тази култура бива забелязана от европейския елит и започва да се изнася.

Правителството обмисля да започне структурирано финансиране на фермерите, които отглеждат киноа, за да се превърне тя в "соята на Андите" (подобно на ефекта, който е имала соята за азиатските държави). Но, противно на производителите на соя, които вече са модерни бизнесмени с големи плантации, фермерите от Боливия продължават да работят "на парче", а труда се извършва ръчно.

Фермерите се оплакват, че почвата е изхабена и продукцията пада. Но от друга страна, световни наблюдатели предупреждават, че традиционните методи за органично земеделие не бива да се заменят, за да се запази чистотата на зърното. Потребителите от развитите страни не биха купили киноа, отгледана с химически торове и отрови за вредители.

Водещи

Най-четени