Всеки 4-и европеец не се разделя с цигарата, българи и гърци пушат най-много 29.05 | 15:35

Марк Твен казва, че няма нищо по-лесно от това да откажеш цигарите, като самият той го е правил хиляди пъти. Същото могат да кажат и близо 60% от европейските пушачи

От iNews.bg

В навечерието на световния ден без тютюнев дим ЕК публикува проучване на Евробарометър за отношението на европейците към тютюневите изделия. Отбелязва се лек спад спрямо 2012 г. - 2 процентни пункта (26 % спрямо 28 %), като най-голямото намаление (4 процентни пункта) е сред младите хора, а именно във възрастовата категория 15 — 24 год. (25 % спрямо 29 %). Все още се наблюдават значителни разлики в консумацията на тютюневи изделия, като процентите са най-ниски в Швеция (11 %) и Финландия (19 %), а най-високи — в Гърция (38 %) и България (35 %).

Що се отнася до опитите за отказване, по-голямата част от пушачите са се опитвали (59 %), като 19% са се опитали през последните 12 месеца. По отношение на електронните цигари 12 % от европейците са ги пробвали в сравнение със 7 % през 2012 г. 67 % заявяват, че са прибягнали до тях в желанието си да намалят или откажат тютюнопушенето. Въпреки това само 14 % от лицата, консумиращи електронни цигари, са могли да откажат тютюнопушенето, което означава, че те не са особено ефективен начин за отказване на пушенето.

Европейският комисар по здравеопазването и безопасността на храните Витянис Андрюкайтис подчерта, че средната възраст, на която европейците пропушват, остава без промяна, а именно 17,6 год.

Комисар Андрюкайтис заяви: "Данните показват, че борбата срещу тютюнопушенето не е спечелена, особено сред младите хора. Неприемливо е, че тийнейджърите в Европа продължават да са привлечени от тютюнопушенето. Основна цел на Директивата за тютюневите изделия е тези опасни продукти да не са заблуждаващо привлекателни за младите хора. Поради това с нея са забранени вкусово-ароматните качества, които прикриват острия вкус на тютюна, както и пакетите с тънки цигари и пакетите с под 20 цигари. Освен това съгласно тази директива здравните предупреждения, състоящи се от снимка и текст, трябва да покриват 65 % от опаковката."

Проучването на Евробарометър показва някои интересни данни за електронните цигари, които са относително нов продукт. Въпреки че 12 % от европейците са ги пробвали, понастоящем 2 % ги консумират. Тези стойности са се увеличили значително от 2012 г. насам (съответно 7 % и 1 %).

По-вероятно е младите хора да са ги опитвали, отколкото възрастните (13 % от възрастовата група 15 — 24 г. в сравнение с 3 % от хората над 55 г.). Въпреки че по-скоро европейците започват да консумират електронни цигари, за да намалят или спрат тютюнопушенето (67%), само 21 % от пушачите са могли да ограничат по този начин цигарите, а 14 % са преустановили да пушат.

Излагането на тютюнев дим в барове и ресторанти продължава да намалява. Само 12 % са заявили, че са били изложени на тютюнев дим в заведения за хранене през изминалата година (спад от 14 % през 2012 г.), а този процент е 25 за питейните заведения (намаление от 28 % през 2012 г.). Освен това 73 % от работниците в Европа рядко или никога не са били изложени на тютюнев дим на работното си място.

По-голямата част от европейците одобряват стриктните мерки за тютюневите изделия и електронните цигари. Например 70 % са положително настроени към по-добрата проследимост на тези изделия, за да се намали незаконната търговия (мотото на тазгодишния световен ден без тютюнев дим), дори ако това доведе до увеличение на цената им. Що се отнася до рисковете, съдържанието на катран или никотин се счита за източник на най-голямата вреда (32 %), следвани от добавките (12 %). По отношение на електронните цигари процентът на включените в проучването хора, които ги считат за вредни, се е увеличил от 27 % на 52 % само за две години.

40 % от респондентите са наблюдавали реклами или промоции на тютюневи изделия през последните 12 месеца, по-конкретно в местата за продажба (39 %) и на билбордове или плакати на обществени места (30 %).

Тютюнопушенето, на което се дължат около 700 000 смъртни случаи годишно, е най-честата предотвратима причина за смъртност в Европа. ЕС има цялостна политика за тютюневите изделия, която включва законодателни актове за рекламата и спонсорството на тютюна и за тютюневите изделия, подкрепа за държавите членки и информационни кампании, като например текущата кампания на Европейската комисия " Eкспушачите са неудържими".

Водещи

Най-четени