Над 50% от децата искат да хапват рекламирани продукти 12.06 | 21:50

Килограмите започват да се трупат от 3-годишна възраст, а към седмата година идва пикът

От Цанка Донкова

Над 50% от децата от 1 до 5 г. искат да хапват продукти, които са били рекламирани, сочи проучване. 90 на сто от майките пък изпълняват това желание. Много малко са тези, които устояват и успяват да направят по-здравословен модел. Това разказва проф. Стефка Петрова, професор по хранене и диететика в Националния център по обществено здраве и анализи, съобщава в. "Монитор".

Друг проблем се оказва, че храненето вкъщи не допълва това в детската градина. Редовно майките не сервират за вечеря готвена храна.

"Подобни проучвания не се правят всяка година, данните, които имаме, са от 2007 г. и през септември ще правим ново изследване. Наблюденията ни са, че във възрастта 3-7 години проблемът е двустранен. И той носи двойно натоварване със здравен риск. Част от децата са с тегло под нормата и изостават в растежа, което е признак на недохранване. След първата година обаче по-сериозният проблем е с наднорменото тегло. И той доминира в периода след 3 - 4-годишна възраст. Децата у нас по-скоро са прехранени. С други думи, приемът на енергия е по-голям, отколкото са потребностите им. Така теглото на малчуганите се повишава над нормата и не отговаря на възрастта, ръста и пола с всички негативни последици от това”, разказва проф. Петрова.

Килограмите започват да се трупат от 3-годишна възраст, а към седмата година идва пикът. Това се дължи на рязката промяна в хранителния модел и във физическата активност.

"Реално в детската градина децата се хранят много по-добре в сравнение с училището. Има регламент и контрол, независимо от всички недостатъци. В новото проучване ще включим и сравнение с храненето у дома. Предишните ни наблюдения сочат, че храненето у дома не е по-добро. Ако малчуганът яде у дома, той не приема нито повече мляко, нито повече месо, нито достатъчно плодове и зеленчуци. Храненето, разбира се, зависи от модел, който е изграден вкъщи, от образованието и възможностите на семейството, обяснява проф. Петрова.

Много често майките вечерно време не предлагат на детето готвена храна, сочат данни от проучване, обхванало 40 детски градини и ясли в София, от миналата година. Все по-често топлата храна е заменена с хамбургер, пица или спагети. Ето защо децата отвикват да ядат готвено. Докато детските градини поддържат този модел на хранене, който е особено важен за периода на израстване.

"Стремежът ни е в детските заведения да покрием 75% от енергийните нужди за деня. Там се предлагат 4 хранения. А вечерята е вкъщи – и тя трябва да попълни останалите 25%. Знаем, че не всички продукти се предлагат вечер и, затова целта е в детската градина да се предложат нужните количества месо, риба, мляко и зеленчуци за седмицата”, обобщава професорът.

Водещи

Най-четени