Това вълшебно хапче - аспиринът 08.12 | 09:04
Последни изследвания показват, че аспиринът намалява риска от ракови заболявания
Дори и малка доза аспирин всеки ден значително намалява риска от ракови заболявания.
Изследователите от Оксфордския университет посочват, че положителен ефект е бил отбелязан при ежедневна доза от 57 милиграма. Ако всеки ден приемате по толкова аспирин, вероятността от онкологично заболяване намалява с 20%.
Отдавна е известно, че аспиринът намалява сериозно риска от инфаркт и инсулт, доказани са защитните свойства на аспирина при сърдечно-съдовите заболявания.
Въпреки това аспиринът до този момент се смяташе за безобидно и без голям ефект лекарство за здравия организъм. Едновременно с това продължителният прием на аспирин активира стомашните язви и дразни гастритите.
Изследвания, направени върху 25 000 пациенти, показват обаче и новия аспект на лекарството – ролята му на превенция при ракови заболявания. Участниците в експерименти са взимали в продължение на 8 години таблетка аспирин дневно.
Според изследователите този ефект на аспирина се съхранява в продължение на 20 години. Има смисъл да се започне да се приема аспирин ежедневно дори и в по-късна възраст, например 40-45 години, и профилактиката да се провежда в продължение на 20 години, посочват изследователите.
Те обясняват обаче, че става въпрос за някои видове ракови заболявания – рак на хранопровода, на стомаха и на простата. Резултатите при други видове рак не могат да бъдат оценени, заради незначителния брой заболявания в наблюдаваната група.
Предполага се обаче, че положителният ефект на аспирина ще бъде наблюдавани в по-широк спектър.
В момента Оксфордският университет продължава програмата и подготвя нови мащабни изследвания.
На страниците на списанието Lancet един от ръководителите на изследването Питър Елвуд обяснява, че въпреки всички резултатите ежедневния прием на аспирин трябва да бъде съгласуван с личния лекар. Освен това по думите му аспиринът трябва да бъде разглежда в общия контекст за здравословен начин на живот, така както диетата и физическите упражнения.
Водещи
-
Времето утре е познато - слънце преди обяд, после ще вали и гърми
Максималните температури ще бъдат между 27° и 32°
08.06 | 17:25
Най-четени
-
Биков: Радев е станал рекламно лице на големите магазини
Депутатът от ГЕРБ-СДС Тома Биков коментира инициативата между кабинета “Радев” и търговските...
08.06 | 14:45
-
Радев: Инициативата „Кошница с грижа“ е сериозен ангажимент на търговските вериги и отговаря на обществените очаквания на потребителите и на българските производители
Министърът на земеделието и храните Пламен Абровски отбеляза, че с инициативата се постига...
08.06 | 14:00
-
Ивайло Мирчев за напускането на Кандев: Много ясен и тежък знак за начина на управление
Това коментира във Фейсбук съпредседателят на "Да, България" Ивайло Мирчев. Припомняме, че...
08.06 | 15:15
-
Пациенти в цялата страна издирват животоспасяващо лекарство
Жизненоважен антикоагулант изчезна от българските аптеки
08.06 | 10:45