55% повече турбуленции заради климата 17.06 | 12:59
Скоро полетите може да са само сутрин и вечер
Самолетите днес летят в по-негостоприемно небе, отколкото преди 40 години, а турбуленциите са се увеличили с 55% заради глобалното затопляне. Това показва изследване на учени от Университета в Рединг. Според тях все по-често в самолета ще чуваме: "Заемете местата си и затегнете коланите!”
Проф. Пол Уилямс и екипът му от 10 г. работят по връзката между климатичните промени и турбуленциите в авиацията. И техните изводи са безапелационни: "Извършихме симулации, които показаха, че турбуленциите ще се увеличат двойно и дори тройно през следващите десетилетия”.
Всъщност това вече е факт. За последните 40 г. те са се увеличили по честота, интензивност и продължителност в различни краища по света, включително над Европа. В публикацията на своето проучване в сп. "Писма за геофизични изследвания” учените твърдят, че явлението е директно свързано с климатичните промени:
"След десетилетие на научна работа, които показват, че климатичните промени ще повишат турбуленциите в бъдеще, имаме доказателства, че увеличението вече е започнало - казва проф. Пол Уилямс. – Затова трябва да инвестираме в подобрени системи за предвиждане и засичане на моментите, когато машините започват силно да се тресат във въздуха. Така ще избегнем възможността това "по-развълнувано” небе да превърне полетите в нещо доста неприятно.”
Данните показали, че по един от най-натоварени летателни маршрути – този над Атлантическия океан, силните турбуленции са се увеличили с 55% годишно. През 1979 г. тяхната продължителност е била 17,7 часа, докато през 2020 г. е била 27,4 часа. Умерените пък са нараснали с 37% минавайки от 70 на 96,1 часа. Леките турбуленции са скочили със 17%. Това се дължи на затоплянето на въздуха заради емисиите от въглероден двуокис, което води все по-често до рязка и бърза промяна на посоката и скоростта на ветровете във въздушните течения.
Турбуленциите в ясно небе са непостоянни въздушни течения, които са най-силни над планинските зони. На пръв поглед условията може да изглеждат идеални и безопасни и да не са свързани с никакви визуални индикации като облаци и бури, но те пак биха могли да предизвикат щети по самолетите и да доведат до нараняване на пътници.
"Турбуленциите правят полетите опасни. Авиокомпаниите трябва да започнат да разсъждават върху начина, по който биха могли да управляват увеличаването на честотата на това явление, което води до разходи между 150 и 500 млн. долара на година само в САЩ - казва изследователят Марк Просер. – Всяка допълнителна минута на полет в турбуленция води до изхабяване на самолетите и до риск за нараняване на пътниците и екипажа.” Независимо че САЩ и Северният Атлантик регистрират най-голямо увеличение на хаотичните въздушни течения, изследването показало, че силно натоварените маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик също са потърпевши, пише Hicomm.
В друго по-ранно свое изследване проф. Пол Уилямс показва, че глобалното затопляне ще има силно отражение и върху излитането на самолетите, което става по-трудно при обичайни вече летни температури от над 40 градуса. По концепция летателните машини са много тежки. Например един "Боинг 777-300ER” за далечни пътувания може да има 351 тона максимална маса при излитане. Гравитацията повелява телата да остават на земята. "За да бъде победена гравитацията, трябва да се генерира сила на издигане, т.е. атмосферата да изтласка самолета нагоре – казва Уилямс. – Това изтласкване зависи от много фактори, но най-важният от тях е температурата на въздуха. При затоплянето си той се разширява и така броят на молекулите, които играят роля за издигането на машините, намалява.”
Проблемът е изключително тежък за летищата, които се намират на по-голяма надморска височина (там въздухът е по-разреден), както и на аеропортите с по-къси писти. Уилямс твърди, че при 20° един самолет се нуждае от 2 км писта, докато при 40 дължината трябва да е поне 2,5 км.
Водещи
-
Кремъл каза, че изстрелването на хиперзвукова ракета срещу Украйна е било предупреждение към Запада 2
Какво каза Украйна?
22.11 | 18:00
-
Ружа Игнатова се крие в Кейптаун?
Понастоящем САЩ предлагат награда в размер до 5 млн. долара за информация, която да доведе до...
22.11 | 17:40
-
Много градове у нас вече обявиха трети януари за неучебен ден
Ето в кои общини няма да се учи на 3 януари:
22.11 | 17:20
-
Радостин Василев: ДБ и БСП са причина и днес да няма избран председател на НС
Критики към политическите формации
22.11 | 16:59
Най-четени
-
Борисов: Всички искате да ни натресете цялата отговорност, но без да участваме – тая игра не ми харесва!
По време на изказването си Борисов се обърна към групата на ПП-ДБ, упреквайки ги, че още не са...
22.11 | 12:45
-
Петков: Призовавам ГЕРБ да оттеглят своя кандидат за председател на НС
По думите му да правят едно и също и да очакват различни резултати е „дефиниция за лудост“.
22.11 | 09:45
-
Червен код за ураганен вятър над 100 км/ч
През деня ще е топло, но късно след обяд се очакват валежи и застудяване, ще има условия и за...
22.11 | 07:58
-
Годината на Сатурн, от която излизаме, е по-свирепа от тази на Марс, която е през 2025-а
2025-а ще е без нападения, без побоища и без толкова много разводи, предрече астрологът
22.11 | 11:30