MIT: Електрическите камиони стават изгодни за бизнеса 02.02 | 12:39

Захранваните с електричество камиони могат да спестят значителни разходи на фирмите

От Георги Георгиев

Компания търси да закупи електрически камион – подобна обява изглежда все още шокиращо и нелепо. Ако в САЩ един камион с двигател с вътрешно горене към момента струва средно 50 хил. долара, то моделите, разчитащи изцяло на електрическата енергия са три пъти по-скъпи.

Няма обаче да е далеч времето, когато подобна сериозна инвестиция ще изглежда напълно оправдана, ако вярваме на проучване на Масачузетския технологичен институт (MIT). Изследователите показали, че подобна стъпка не само ще допринесе за опазването на околната среда, но ще бъде и икономически изгодна за редица компании, занимаващи се с доставки на стоки в градовете.

Анализите на Центъра за транспорт и логистика (CTL) показали, че разходите по електрическите превозни средства могат да бъдат с между 9 и 12 процента по-ниски от тези при камионите с дизелови двигатели. Според Джаред Гоундзъл, директор на проект за възобновяема енергия в CTL, вече съществува подходящ бизнес модел, включващ ползването на електрически камиони. В бъдеще той само ще се разраства с падането на цените на батериите.

Изследването било проведено на базата на данни от доставчика на офис материали Staples, както и данни от компанията ISO New England, която управлява електрическата мрежа в щата Ню Ингланд.

Използвайки тези данни изследователите моделирали разходите на хипотетичен автопарк от 250 камиона. Те анализирали алтернативни сценарии, при които всички камиони използвали три вида двигатели – изцяло електрически, хибридни и конвенционални (дизелови).

На база на данните от Staples изследователите моделирали какво би се случило, ако камионите изминават средно по 112 км на ден за 253 дни в годината при цена на дизеловото гориво от 1,05 долара за литър.

Освен това изследователите разгледали възможността какво би се случило, ако камионите са свързани в система тип "превозно средство към мрежа" (vehicle-to-grid V2G). При този тип системи батериите могат да се връзват към електрическата мрежа през нощта и да се ползват като допълнителен енергиен ресурс. При подобна схема на собствениците на камиони ще им бъде допълнително заплащано от местните доставчици на електроенергия.

Към момента V2G системите са тествани от множество компании за комунални услуги в САЩ. Учените от MIT установили, че по тази схема компаниите могат да печелят между 900 и 1400 долара на камион за година при сегашните цени на енергията. Това ще намали оперативните им разходи средно с между 7 и 11 процента. Освен това те ще спестят разходи от гориво и от поддръжка, тъй като електрическите камиони разполагат с по-малко части за износване.

Водещи