Бичът „мръсен въздух” – как да намалим замърсяването 18.01 | 10:05

Сред възможните решения е въвеждането и у нас на субсидии за нови коли

От Миглена Ивановa

Според последния доклад на Европейската агенция по околна среда 60% от българите дишат мръсен въздух. Заради замърсяването на въздуха пък България рискува да й бъде наложена наказателна процедура от Европейския съюз.

Други стряскащи данни от доклада – годишно около 5 милиона души в Европа умират от прекомерна запрашеност.

У нас най-големият източник на замърсяване на въздуха са автомобилите. В България караме стари коли, които не отговарят на съвременните екологични изисквания, и ползваме предимно бензини с високо октаново число.

Държавата ни, за разлика от други страни по света, не предоставя частична субсидия за покупка на нов, съвременен и по-екологичен автомобил. В Европа и САЩ тази частична субсидия стана модерна покрай кризата и беше въведена с цел съживяване на автомобилната индустрия.

Освен че временно имаше предвидения ефект, мярката доведе и до доста добро ниво на обновяване на националните автопаркове в държавите, които я гласуваха, а това на свой ред ще свие значително изпусканите в атмосферата вредни емисии.

Какво можем да направим ние, за да намалим вредата от автомобилите за атмосферата?

Трудно бихме ви посъветвали да пътувате с градския транспорт, защото в България все още не се правят инвестиции в еко градски транспорт. Повечето автобуси, тролейбуси и трамваи са стари и не отговарят на каквито и да било екологични изисквания. Но все пак – когато не ни се налага, по-добре е да предпочетем трамвая пред личния си автомобил. Не само че ще сме полезни на природата, а ще спестим и от паркинг.

Движението с велосипед, когато имаме тази възможност, е друга алтернатива. Тук обаче също ще поставим на дневен ред въпроса за липсващите велоалеи и безумното ни движение по пътищата, заради които велосипедистите трябва да бъдат изключително внимателни.

Но особено ако работното ни място се намира в близост до дома – можем спокойно да заменим автомобила и дори градския транспорт с велосипед.

Друго, което можем да направим, е по възможност да ползваме безоловни бензини.

Споделянето на автомобила също е от полза – нека прекратим принципа един човек – една кола. От Peugeout например бяха първите, които разработиха Facebook приложение са споделяне на автомобилите. Чрез него потребителите могат да поканят спътници, след като предварително са уточнили маршрута и времето, в което го ползват. Впоследствие се появиха много сайтове с обяви за споделяне на автомобилите, включително и за много градове в България.

Държавата пък, ако се събуди и си спомни за екологическите измерения на ангажиментите си след присъединяването ни към Европейския съюз, може да подобри значително градската инфраструктура, инвестирайки в по-нов и екологичен транспорт, построявайки вело и пешеходни алеи и субсидирайки частично покупката на нов, по възможност екологичен автомобил.

Вече е направена и първата стъпка към изграждането на зарядни станции за електромобили – колите на бъдещето, чието производство се насърчава от световните икономически гиганти и е част от стратегиите им за нисковъглеродната икономика на бъдещето.

Водещи

Най-четени