Държавната подкрепа за екомаркировка може и да нарасне 17.05 | 08:24

Зелената идея зарази с позитивизма си цяла Западна Европа

От Елица Елефтерова

Развитието на екомаркировките претърпя значителен прогрес през последните години в западния свят.

Фактът, че у нас все още няма нито една фирма, която де факто да е получила лиценз за използването на екомаркировка, не бива да ни тревожи особено, предвид бавните стъпки, с които е "проходила" екологичната инициатива и в останалата част на ЕС.

Разбира се, това не е оправдание за бавната работа на институциите – в частност Министерство на икономиката и Министерство на околната среда и водите, защото от една страна се създават тотални парадокси, а от друга страна се призовават българските фирми да киндидатстват за екомаркировка.

По време на семинара "Екомаркировката на ЕС - вашето предимство на пазара", организиран от Министерство на околната среда и водите (МОСВ), добри практики във внедряването на екомаркировка даде Андреас Шерловски от Energon GmbH. Според него в момента България е в етап, когато държавата все още подкрепя екомаркировката. Тази подкрепа се изразява, например в изискване за екомаркировка, когато се обявяват търгове.

По думите на Шерловски е възможно дори нарастване на изискванията от страна на държавата за екомаркировка заради екологичните кризи, които през последните години зачестяват. Тази нарастваща тенденции може да доведе и до икономически промени.

В Италия, например, началото на процеса и бил толкова труден, колкото е в момента в България. През 1998 г. италианците тотално са игнорирали маркировката, а след направен анализ се разбира и какви са причините за това.

На първо място стои липсата на информация, както и усещането, че това е слаб маркетингов елемент. Друг фактор се оказва поляризирането на секторите от маркировката на добри и лоши, както и трудното изпълнение на критериите за получаване на екомаркировка.

След направения анализ италианците изработват и целенасочена стратегия, вследствие на което нещата потръгват. В момента Италия е най-големият притежател на лицензи. Работа, свършена за близо 10 години.

Ползите за тях са, че пестят пари, например хотелите, които имат екомаркировка пестят вода, електричество, разходи за депониране на отпадъци и други.

Как да продаваме продукти с екомаркировка

Според Шерловски в момента нещата са като игра на тенис на маса – потребителите чакат производителите, а производителите не знаят как ще реагира пазарът. Нужни са пионери в областта. За тази цел е много важна ролята на медиите и неправителствените организации, които да провокират дискусии.

В Европа има зелени производители – търговци на дребно, които печелят клиенти с промоции, които могат да бъдат организирани самостоятелно или в група с други фирми. Така например в Австрия има "Зелени седмици", по времето на които се водят огромни промоционални кампании.

Шерловски съветва, ако сте производител от сектора на услугите, да заложите на собствена промоция. Съобщете на медиите за себе си, а ако сте станали лицензиант съобщете, че вече разполагате с лиценз за екомаркировка. Много добра помощ в разпространението на информация за фирмата могат да бъдат и флаерите с логото на фирмата и маркер на екомаркировката. Важно е също така и участието в панаири и изложения.

От две години Европейската комисия връчва награди за добри практики в екомаркировката – това също допринася за позитивната кампания на фирмата или продукта с маркировка.

Преди началото на кампанията

Преди началото на кампанията е важно да се изберат продуктите, които ще се използват за екомаркировка. Ако все още нямате лиценз може да направите т.нар. "зелена продуктова линия". Това е необходимо, тъй като е невъзможно да се прави голяма кампания само заради два продукта.

Друг съвет на Шерловски е да се определи и целевата група към която са насочени продуктите – бебешки продукти или направи си сам и други.

Трета важна стъпка е да се определят стратегическите партньори за кампанията – общини, сдружения, непревителствени организации, министерства, медии и т.н.

Няколко примера

Като пример за подобни кампании Шерловски посочи две инициативи. Първата са т.нар. "Устойчиви седмици", които се провеждат ежегодно от 2004 г. в Австрия. В западната страна има два вида екомаркировки – европейската и австрийска. Кампанията тече едновременно и за двете маркировки. Инициативата е подкрепена и от държавата с определен бюджет и голям екип от хора, които да отговарят за доброто развитие на маркировките.

В резултат от общите усилия оборотът на европейската маркировка през 2010г. е за 600 млн. евро годишно, а за австрийската маркировка - 530 млн. евро годишно. Продуктите, които са били обект на кампанията, са хранителни, козметика, в сектор градинарство, строителство, производство на мебели и дори бижутерия.

С промоцията на продуктите са били ангажирани Министерство на търговията, търговската камара и външна агенция, която е отговаряла с организацията на промоцията. За четирите седмици на кампанията са раздадени 60 млн. брошури, излъчвани са множество телевизионни реклами, обявявани са намаления, разигравали са се състезания и др.

В медийното пространство статиите, които са отразявали събитието са били 75% с положително отношение, 33% - неутрални, 23% с по-скоро негативно отношение.

Вторият пример е също от Австрия. Става дума за верига мебелни магазини, които организират т.нар. "Дни на дамите". В зелената кампания са включени 50 изделия, издадени са рекламни материали, направени са обучения и много промоции.

Промоцията е насочена към жените, като са социално по-отговорни. Кампанията е ангажирала вниманието на над 50 хил. души. Разходите са приблизително около 1 млн. евро, но печалбите са оправдали всяка стотинка. Промоцията е протекла във всички 17 магазина на веригата.

Във всички случаи тези кампании са полезни, но очевидно не и без участието на държавата. Това, което като добри примери виждаме в Западна Европа, може да бъде успешно приложено и у нас. Въпросът е да се преодолеят първите спънки – чисто административните, защото вместо да помага към момента от държавата се очаква поне да не пречи.

Водещи

Най-четени