ЕК предлага намаление на сярата в корабните горива 17.07 | 09:51

Това ще доведе до намаление на емисиите серен диоксид с до 90 на сто и с до 80% на фините прахови частици

От Деляна Петкова

Европейската комисия (ЕК) предложи намаление на съдържанието на сяра в корабните горива. Това ще доведе до спад на емисиите серен диоксид с до 90%, а на фините прахови частици - до 80 на сто, съобщи Брюксел.

Ползите във връзка със здравеопазването се очаква да бъдат между 15 и 34 милиарда евро и значително надхвърлят прогнозните разходи, които са в интервала между 2.6 и 11 милиарда евро.

Като се има предвид, че близо половината от европейците живеят в райони, където все още не са постигнати европейските цели за качество на въздуха, замърсяването на въздуха представлява една от основните екологични грижи на гражданите.

С предложения законодателен документ се преразглежда директивата за съдържанието на сяра в някои течни горива и се включват в европейското законодателство новите норми на Международната морска организация (IMO), така че да се осигури тяхното цялостно и хармонизирано прилагане от страна на всички държави-членки на ЕС.

Съгласно предложението, максимално допустимото съдържание на сяра в морските горива, използвани в по-строго защитени райони, като например Балтийско море, Северно море и Ламанша, се намалява от 1.5% на 0.1%, считано от 1 януари 2015 г. В други райони намалението е дори още по-голямо — от 4.5% на 0.5%, съответно от 1 януари 2020 г.

Като алтернатива на използването на нискосернисти горива, на корабите ще бъде разрешено да използват водещи до еквивалентни резултати технологии, като например системи за очистване на димните газове.

Други важни промени включват по-единно докладване и верификация, както и съгласуване с международните норми на разпоредбите за вземане на проби. Предложените изменения ще влизат в сила постепенно, в периода от 2015 до 2020 г.

Междувременно Комисията ще разработи в 2012 г. серия от средносрочни и дългосрочни мерки, в рамката на "Инструментариум за постигане на устойчиво развит воден транспорт", с оглед поощряване на устойчиво развит и конкурентноспособен морски транспорт на къси разстояния.

При все, че новите норми ще създадат предизвикателства за съответните сектори, използването на алтернативни технологии за намаляване на емисиите ще доведе до значително намаление на разходите за спазване на изискванията и ще стимулира нововъведенията и ресурсната ефективност.

Водещи

Най-четени