ЕС приветства споразумение за намаляване на емисиите от авиационния сектор 11.10 | 17:45

Новото споразумение, сключено между 190 страни, предвижда 2% увеличение на енергийната ефективност за международната авиация всяка година

От Ивайло Ачев

Европейският съюз приветства международното споразумение под егидата на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО – ICAO) за ограничаване на парниковите газове, емитирани от авиационния сектор.

От ЕК обаче не пропуснаха да разкритикуват бавния прогрес по отношение на климатичните преговори точно преди срещата в Канкун под егидата на ООН.

Новото споразумение, сключено между 190 страни, предвижда 2% увеличение на енергийната ефективност за международната авиация всяка година и поставяне на таван на емисиите от 2020 година. Според ключови политически фигури в ЕС споразумението за намаляване на емисиите от самолетите ще позволи на Европейския съюз да изпълни плановете си за включване на авиоиндустрията към Схемата за търговия с вредни газове (ETS) и съответно авиолиниите да плащат за разрешителни за емитиране на емисии от 2012 година.

Досега срещу тези намерения на ЕС се противопоставяха американските компании, които имат линии за Европа. Незадължителният характер на споразумението под егидата на ИКАО обаче кара Асоциацията за въздушен транспорт т.е. търговското тяло, представящо интересите на американския авиационен сектор, да не се отказва от намеренията си за съдебно дело срещу ETS.

Същевременно ЕС недоволства от бавния ход на климатичните преговори преди срещата в Канкун в края на годината. През декември миналата година конференцията в Копенхаген не постигна целта си за формиране на международно споразумение относно ограничването на парниковите газове.

Вместо това беше приет необвързващ текст, в който се призовава да не се допусне глобално затопляне с още 2 градуса по Целзий, а богатите икономики се съгласиха да отпуснат 100 млрд. долара за Третия свят до 2020 година в борбата с климатичните промени. Към момента обаче в този фонд има между 22 млрд. долара и 50 млрд. долара.

Водещи

Най-четени