И старите коли могат да са еко 31.01 | 13:56

В САЩ е поставен световен рекорд по пробег на електромобил с българска цинк-въздушна батерия – 640 км

От Миглена Иванова

Как един автомобил, купен на старо, може да стане екологичен? Като му се направи пълна конверсия до електромобил. Демонстрация на такъв автомобил направи доц. Иван Миленов от Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков” в София.

Едно старо "Рено", с което той се придвижва по софийските улици, е превърнато в напълно екологичен електромобил. Това е резултат на 5-годишен труд от негова страна и екипа му от студенти в университета.

Конверсията обаче не е евтино удоволствие, особено когато се създава една своеобразна лаборатория. Слънчевият панел на покрива на колата и батерията са подарък от спонсори, а останалата инвестиция възлиза на 10 – 12 хиляди лева. Ако обаче се стигне до серийна конверсия на автомобили, цената сигурно ще тръгне надолу, в зависимост от подобренията, стана ясно по време на специална пресконференция за електромобилите, организирана днес.

Цените

Електромобилите са скъпи на световния пазар - по-скъпи с между 30 и 50% от обикновените коли с двигатели с вътрешно горене. Разработката на френската компания Renault, която планира да пусне електро-вариант на модела си Cangoo през 2012 г., струва 4 милиарда евро.

Затова не е чудно, че в Западна Европа например се очаква цените да варират около 28 хиляди евро. В същото време член на Индустриалния клъстер "Електромобили” (ИКЕМ) си е закупил еко-кола от Китай за 11 хиляди евро.

Доколко инвестицията в електромобил си заслужава, преценява желаещият да се сдобие с такава кола. Разходите на 100 км са около 2.50 – 3 лв., като не се правят съпътстващи разходи – за масло, за филтри и други подобни, изчисляват членове на клъстера.

Конверсията

Досега от ИКЕМ са организирали преобразуването на няколко марки традиционни автомобили в електромобили – малка лека кова, ван и лекотоварен автомобил. Мартин Заимов пък обясни, че има няколко сайта на ентусиасти, които се занимават с конверсия на автомобили в електромобили на любителско ниво.

Конкретно доц. Миленов от Висшето транспортно училище, освен че е махнал двигателя с вътрешно горене и го е заменил с оловна батерия, е сложил още слънчев панел. Задвижването на колата пък е променливотоково, с векторно управление – по подобие на това на влакчетата на метрото и на новите локомотиви "Сименс". Направени са и някои други подобрения, които гарантират безпроблемното преминаване на 1 – 2 милиона километра.

Електромобилите у нас

Партньори на ИКЕМ с решение на общинския съвет са станали община Ловеч, на чиято територия скоро ще заработи автомобилен завод на Great Wall, както и община Монтана, където се намира най-големият ни производител на акумулаторни батерии "Монбат".

Според членове на клъстера, България има възможността и капацитета да се справи с производствата, свързани с електромобилите и даже в момента могат да откликнат около 200 фирми.

Проф. Здравко Стойнов от Института по електрохимия в БАН изтъкна, че страната ни има изключителен опит в производството на електрокари и оловни батерии. Заради това още от 70-те години на миналия век са започнали експерименти с оловни и цинк-въздушни батерии, стигнало се е до пълна конверсия на "Москвич", а в САЩ е поставен световен рекорд по пробег на електромобил с българска цинк-въздушна батерия – 640 км.

За момента, обаче, нямаме възможност да правим литиеви батерии, но заради проблемите с доставките на литий за момента се постигат добри резултати и с оловните. Алтернативата – цинк-въздушните батерии – засега са само сменяеми и се работи по това те да станат презареждащи се.

Инфраструктура

ИКЕМ има разработена концепция за смарт грид система (интелигентна система) за зареждане на електромобили, като нейната идея е да се ползва максимално количество енергия от възобновяеми енергийни източници и във всеки един момент потребителят да може да стане и производител. В момента се разработва и българска зарядна станция за електромобили, която да се инсталира на паркинги и други публични места. Неин прототип вероятно ще има до 2 – 3 месеца.

Привилегиите

Сигурно е, че собствениците на електромобили в София ще паркират безплатно и в синята, и в зелената зона, по подобие на практиките в Европа и САЩ. Обмислят се и други възможности за стимули, сред които са освобождаването от данък за автомобила, както и отпускането на субсидии от страна на Столична община за проекти, без значение дали за електромобили или за свързаната с тях инфраструктура.

Водещи

Най-четени