Какви "зелени" продукти и практики предлагат супермаркетите у нас? 01.08 | 12:44

Проучване на WWF показа, че всички големи вериги са "зле" по въпроса

От Андриян Георгиев

Международната природозащитна организация WWF извърши първото проучване относно това, доколко "зелени" продукти и практики предлагат 10-те най-големи вериги супермаркети, от които българите купуват хранителни и други бързооборотни стоки.

На българските вериги са били изпратени анкетни карти с по 40 еднакви въпроса, по които да се измери доколко е устойчиво портфолиото от продукти. В същото време "таен клиент" на WWF е посетил по един магазин на всяка една от десетте проучвани вериги през май и юни.

Нито една от 10-те вериги не е върнала попълнена анкетна карта, твърдят от WWF.

Като цяло най-добре представилата се търговска верига не е достигнала дори една трета от максималния брой със своите 5,93 точки. При максимален брой точки 18 при оценяването на търговските вериги са се получили следните резултати:

1. "Пикадили" - 5,93

2. "Фантастико" - 5,74

3. "Карфур" - 5,53

4. "Лидл" - 4,83

5. "Кауфланд" - 4,69

6. "Метро" - 4,06 (реално 3,06, но получава 1 бонус точка заради големия брой хартиени продукти, сертифицирани по FSC)

7. "Била" - 3,77

8. "Т Маркет" - 3,49

9. CBA - 2,94

10. Penny Market - 2,13

Ето и разбивката по видове стоки:

Риба – замразена и консервирана

Сравнява се какъв процент от предлаганите видове и марки риба имат сертификат за устойчиво рибовъдство. Ако повече от 10% от замразената и консервирана риба е със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC, се дава максималният брой точки. Само в "Лидл" се предлагат и двата вида риба - замразена и консервирана, със сертификат за устойчиво рибовъдство MSC. Нито една друга верига не предлага MSC продукти.

Кисело и прясно мляко 

Разглеждат се отделно киселото и прясното мляко, като се отчита какъв процент от предлаганата продукция е със сертификат за органично производство. Тъй като на пазара има само 2-3 марки органично (био) мляко, този коефициент не е изчерпателен и отчита дали веригите дават въобще избор на клиентите си. Водеща верига е "Фантастико" с максимален брой точки, тъй като повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат (от 33 български продукта 4 вида са био). Следват с равен брой точки "Пикадили", "Карфур" и "Била".

Яйца

При яйцата основен критерий е какъв процент от предлаганите видове са органични или от свободно отглеждани кокошки. С максимален брой точки са "Метро", "Фантастико" и "Пикадили". Те се дават, когато повече от 10% от предлагания асортимент е с екологичен сертификат или от свободно отглеждани кокошки.

Сезонни плодове и зеленчуци

Плодовете и зеленчуците са подбрани според това кои са най-често купуваните и дали тези продукти се отглеждат в България: ягоди, ябълки, картофи, зелена салата, лук (кромид и пресен), репички, моркови, домати, краставици.

Основният критерий е дали предлаганите плодове и зеленчуци са с местен произход или са от внос. Търговците могат да влияят от една страна на икономиката, като осигурят продажби за местното производство и така го стимулират. От друга страна, така се намаляват вредните емисии и разходи, които транспортът от чужбина причинява. При проучването стана ясно, че най-далечната страна, от която има внос в България на продукт, който може да се отглежда и у нас, е Еквадор, откъдето идва лук. На челните места са "Карфур", "Пикадили" и "Била".

Перилни препарати

Обект на изследването са само течните и прахообразните перилни препарати (без омекотители и т.н.). Максималният брой точки се дава, ако над 10% от общия брой предлагани продукти има сертификат за екологично производство. В "Пикадили" и "Карфур" има прахове за пране с европейския сертификат за екопродукция, а в "Кауфланд" и "Фантастико" се предлага марка, която също е с естествени съставки, но не носи етикета на EС за екопродукт.

Тоалетна хартия и салфетки

Критерий е дали се предлагат продукти от рециклирана хартия (поне 50%) или от хартия, сертифицирана по FSC. Тоалетната хартия и салфетките са продукти за еднократна употреба, няма как да се рециклират и затова е ключово те да се произвеждат по устойчив начин. При тоалетните хартии с еднакъв брой точки са CBA, "Т Маркет", "Penny" и "Лидл", тъй като повече от 10% от общия брой предлагани марки тоалетна хартия са произведени от рециклирана хартия.

Само три търговски вериги продават салфетки, произведени устойчиво. Водещи са "Кауфланд" със собствена марка салфетки от 50% FSC и още една от рециклирана хартия. "Метро" получава бонус от 1 точка заради голямото количество салфетки със сертификата FSC (17 вида сертифицирани от общо 44). "Т Маркет" предлага един вид продукт.

Наличие на екологични практики

Оценява се дали веригата рекламира екологичните продукти (чрез обособени щандове, обучен персонал, насочващи табели), дали насърчава рециклирането (контейнери за батерии, торбички под наем и др.), дали рекламните брошури са отпечатани на рециклирана или FSC сертифицирана хартия, дали се предлага алтернатива на найлоновите торби и каква (максимален брой точки се дават, ако има и хартиени, и текстилни, като само в "Пикадили" и "Фантастико" има и от двата вида). Обособени щандове за биопродукти са разположени в "Пикадили", "Фантастико", "Била", "Кауфланд". В повечето вериги има контейнери за рециклиране на батерии, вкл. и в Penny и "Т Маркет". Основно предизвикателство са рекламните брошури, които се печатат в значителни количества и на нерециклирана хартия.

Водещи

Най-четени