Малките и средните предприятия не се справят добре на „зелените“ пазари 28.03 | 20:21
В Европа има 23 млн. малки и средни предприятия

"Евробарометър" подготви едно от най-мащабните си проучвания – за това какво влияние оказват малките и средните предприятия за развитието на зелената икономика.
За да бъде икономиката на Европа все по-"зелена", е необходимо масовото участие на малките и средните предприятия, коментират от институцията. Според анализите тези компании са отговорни за 64% от индустриалното замърсяване на Стария континент. В същото време обаче е много трудно те да се съобразяват със законодателството в областта на околната среда.
Не повече от 24% от малките и средните предприятия са активно ангажирани за намаляване на влиянието върху околната среда, основно като намаляват потреблението на енергия.
В същото време липсата на опит, а и бавните процедури за одобряването на продукти са сред основните пречки за навлизането на малки предприятия на "зелените" пазари.
В Европа има 23 млн. малки и средни предприятия. Те създават около 90 млн. работни места.
Ето какво правят те за защита на околната среда:
Енергийната и ресурсната ефективност е важна
93% от малките и средните предприятия правят поне една инициатива в областта на енергийната ефективност – 64% от тях пестят енергия, 62% - намаляват отпадъците, а 61% - рециклират. Близо половината от малките компании пестят материали и енергия.
За сравнение 82% от големите компании (над 250 души персонал) пестят енергия , 72% намаляват отпадъците, 76% рециклират, а 74% пестят материали.
Малките компании на "зелените" пазари
26% от малките компании в Европа излизат на "зелените пазари". За сравнение в САЩ процентът е 30 на сто. В същото време само 8% от управителите на малките компании на Стария континент планират през следващите две години да предлагат "зелен" продукт или услуга. 60% пък нито предлагат, нито планират да го направят, показа проучването.
Хранителна индустрия – основната реализация на малките предприятия на зеления пазар
Четвърт от малките и средните предприятия в Европа, които реализират своя продукция на "зелени" пазари, продават основно храни и безалкохолни напитки. Друга област, където има присъствие на тези компании са електрониката и машиностроенето (23%). 19% пък от компаниите продават мебели, дървесина и продукти от хартия, 18% - продукти или услуги за строителството.
Проучването на "Евробарометър" обаче показа и още едни минус на дейността на малките и средните компании на "зелените" пазари. Те реализират своята продукция добре на вътрешните пазари, но при износ – въобще не се справят толкова добре. 87% от компаниите са представени само на националните пазари. На второ място се нарежда ЕС – 23% изнасят продукцията си в друга държава от общността.
Водещи
-
Седем новооткрити случая на туберкулоза в област Шумен от началото на 2025 г.
Екипи на РЗИ провеждат на територията на област Шумен и информационна кампания относно...
10.09 | 17:20
-
Български евродепутат: Фон дер Лайен води Европа по пътя на войната
Кулминацията на речта беше директното обръщение към Урсула фон дер Лайен, в което българският...
10.09 | 17:00
-
Въвеждат нови индикатори за качество на болничното лечение
Разширяване на преговорния процес и контрола
10.09 | 16:15
-
Кабинетът даде съгласие на БДЖ да продаде недвижими имоти в София
Кабинетът реши, че предоставя безвъзмездно на НКЖИ управлението на имот - публична държавна...
10.09 | 16:00
Най-четени
-
Защо Гришо не поздрави първия си братовчед за успеха?
На въпрос дали е получил поздравления от Гришо за успешното представяне, Василев отговори леко...
10.09 | 11:30
-
Парламентът избра за заместник-омбудсман Мария Филипова
Шестима депутати от АПС гласуваха „въздържал се“.
10.09 | 10:59
-
Откриват първите умни филтриращи чешми в пет софийски училища
Програмата за чиста вода в училищата ще бъде представена утре (11 септември), в 11.30 ч., в...
10.09 | 13:45