Отпадъците - средство за създаване на работни места 13.01 | 21:17

ЕС може да спести 72 млрд. евро годишно по отношение на боклука

От Андриян Георгиев

В проучване на Европейската комисия (ЕК), публикувано днес (13 януари), се посочва, че пълното прилагане на законодателството на ЕС в областта на отпадъците би довело до спестяването на 72 млрд. евро годишно, увеличаването на годишния оборот на сектора на управление и рециклиране на отпадъците с 42 млрд. евро и създаването на над 400 хил. работни места за периода до 2020 г.

Незаконните дейности по отпадъците в държавите-членки осуетяват възможностите за икономически растеж. Положението ще се подобри значително, ако се засилят проверките на национално равнище и се разширят знанията за управлението на отпадъците, посочват от ЕК.

Янез Поточник, комисар по околната среда, коментира: "Трябва да разглеждаме отпадъците като ресурс, а заравянето на този ресурс в земята е недалновидно решение. Този доклад показва, че управлението и рециклирането на отпадъците могат съществено да спомогнат за икономическия растеж и създаването на работни места.

При положение че съществуващото законодателство се прилага правилно, е възможно да избегнем замърсяването, скъпоструващите дейности по почистване, както и здравословните проблеми. И нека не забравяме, че рециклираните материали не само са по-евтини от новите, но и намаляват както емисиите на парникови газове, така и зависимостта ни от вноса."

При по-стриктно спазване на законодателството ползите са съществени

В проучването на ЕК се представя задълбочен анализ на последствията при по-стриктно изпълнение на законодателството и се отбелязва, че ползите биха били значителни. Анализът на целеви проучвания в Кипър, Германия, Ирландия, Италия и Нидерландия илюстрира икономическите, финансовите и социалните ползи за държавите-членки. 

Въпреки динамиката в сектора на управление и рециклиране на отпадъците в ЕС все още има неизползвани икономически възможности с голям потенциал за развитие. През 2008 г. оборотът на сектора, в който са заети 2 млн. души, възлезе на 145 млрд. евро или около 1% от БВП на ЕС. Придържането към политиката на ЕС би помогнало да се създаде сектор с 2,4 млн. работни места и общ годишен оборот от 187 млрд. евро.

Основният проблем е, че твърде много от цените не отразяват действителните разходи за депониране. Ако цените бяха реални, това щеше на първо място да спомогне за ограничаване на генерирането на отпадъци. Освен това в много държави-членки все още липсва подходяща инфраструктура за разделно събиране, рециклиране и възстановяване. Липсата на систематичен контрол и механизми за прилагане на закона в съчетание с липсата на надеждни данни за управление на отпадъците са още една допълнителна пречка.

Четири основни заключения

- Заключението от проучването е, че трябва да знаем повече за отпадъците. Трябва да се осигурят по-качествени данни и системно наблюдение върху прилагането на законодателството на практика. Отчетен е напредък в тази област благодарение на създадения наскоро от Евростат Център за данни за отпадъците.

- По-уместното използване на принципа "замърсителят плаща" и по-обширното прилагане на икономически инструменти, като например повишаване на разходите за депониране, биха спомогнали за спазването на законодателството и биха предоставили необходимите финансови ресурси за управлението на отпадъците.

- Капацитетът за проверка и наблюдение в държавите-членки следва да бъде разгърнат по-добре. Това би могло да включва създаването на компетентен орган за одит на европейско равнище и, евентуално, общи стандарти за проверка.

- Възможен вариант, който е едновременно и относнително икономически ефективен, за подобряване на наблюдението на европейско равнище е да се използва опитът и капацитетът на Европейската агенция за околната среда (ЕАОС). Административните разходи при този вариант биха били по-ниски от тези за създаването на нова специализирана агенция за отпадъците.

Какво предстои?

Резултатите от проучването ще бъдат обсъдени и анализирани от ЕК. Те ще служат като основа за развитие на балансирана комбинация от законодателни и икономически инструменти, както бе предложено в пътната карта за ефективно използване на ресурсите в Европа и тематичната стратегия за предотвратяване на отпадъци.

Тези стратегии насърчават икономическите и законодателните стимули, като например данъчно облагане или забрана за депониране на сметища, разширяване на схеми на принципа "отговорност на производителя" и въвеждане на схеми на принципа "плащаш повече, ако изхвърляш повече".

Водещи

Най-четени