Представиха високоефективен двигател с вътрешно горене 11.04 | 12:54

Технологичното чудо е с просто устройство и достига КПД от 60%

От Георги Георгиев

Въпреки, че високотехнологичните хибридни автомобили постепенно започват да се налагат по света като екоалтернатива на стандартните коли, в сърцето им се продължава да се стои изобретение със стогодишна история - двигателят с вътрешно горене.

Въпреки десетките години на усъвършенстване, този механизъм продължава да има своите слабости като нисък коефициент на полезно действие (КПД), сложно и тежко устройство и т.н. Поне досега.

Инженери от държавния университет в Мичиган са разработили нов прототип на бензинов двигател, който не изисква влагането на стандартните аксесоари като скоростна кутия, колянов вал, бутала, клапани, компресиране на горивото и охладителна течност, пише сайтът на "Дискавъри".

Според създателите си тъй нареченият Вълнов дисков генератор (ВДГ) може да подобри значително ефективността на бензиново-електрическите хибридни автомобили и потенциално да намали емисиите от изгорели газове до 90% в сравнение с конвенционалните двигатели с вътрешно горене.

В основата на двигателя стои ротор, снабден с вълнообразни канали, които улавят и смесват кислорода и горивото при въртенето му. Когато централни входове са блокирани, те създават налягане вътре в камерата посредством шокови вълни, които възпламеняват компресирания въздух и гориво.

Тази технология позволява на ВДГ да достигне рекордно КПД от 60%. За сравнение при стандартните двигатели с вътрешно горене полезното действие е едва 15 процента. Това прави генератора средно 3,5 пъти по-ефективен от обикновените двигатели с вътрешно горене, обясняват инженерите. По техни оценки новият модел може да намали теглото на стандартните автомобили с почти 450 кг.

Учените се надяват да създадат подходяща за автомобили 25 киловатова версия на новия двигател до края на годината.

Водещи