Агитират ни на изборите с правописни грешки 26.04 | 07:38

Рекламните материали също не били по правилата на българския език

От Христина Рафаилова

Предизборните материали, които се разпространяват преди вота,  съдържат много правописни грешки. Това става ясно от думите на  Владко Мурдаров от  Института за български език към БАН пред БТА.

Според него хората, които изготвят агитационните брошури, никога не се обръщат на телефона за справки  в института, за да проверят как се пише даден дума. Според него това не важи само за настоящата предизборна кампания, но и за предишните. " Очевидно смятат, че всичко им е ясно, а след това виждате, че агитационните материали, които пускат, са пълни с грешки", коментира специалистът.

Бизнесмените обикновено карали секретарките да се обаждат за справка, но обикновено  имали добра езикова култура.  Въпреки това рекламните им текстове били пълни с грешки. 

Мурдаров подчерта, че броят на хората, които се допитват до БАН по такива въпроси намалява през последните години. Преди пет-шест години справките на година са били по повече от 4000. Сега обикновено са около 3 500.

Едната от причините за това била интернет, където хората решавали, че като видят няколко пъти  дума написана по един и същи начин, решавали, че това е правилният вариант. 

Според учения най-много се чудим за слятото и полуслятото писане.. Отдавна често се пита дали "по 

случай" е една или са две думи. Проблеми създава и правилото за  променливото "я" - особено при причастията "живяли - живели" или "вървяли - вървели". 

 

Водещи

Най-четени