Московски: Има вариант да изпаднем в политическа криза 10.05 | 10:45

Бившият транспортен министър и водач на листа за 23 МИР София от ГЕРБ в интервю за iNews

От Ивелина Георгиева

В предизборната надпревара ви срещнахме с лидерите на основните политически партии.

Сред тях бяха лидерът на "Атака" Волен Сидеров, лидерът на ДСБ Иван Костов, на РЗС Яне Янев, на Единна народна партия Мария Капон, на "Зелените" Борислав Сандов, на СДС Емил Кабаиванов, заместник-председателят на ДПС Филиз Хюсменова, председателят на "Движение България на гражданите" Миглена Кунева и с едно от лицата на протеста Янко Петров.

Всички те представиха управленските си програми за бъдещия парламент и споделиха очакванията си за предсрочните парламентарни избори.

Днес ще ви запознаем с вижданията на ПП ГЕРБ в лицето на водача на листа за 23 МИР София и бивш транспортен министър в кабинета "Борисов" Ивайло Московски.

Ивайло Московски е икономист по професия. През 1995-1996 година е бил инспектор в "София инс". Няколко години след това в периода 1999-2002 година става председател на Борда на директорите и член на Управителния съвет на "Монтана"АД и търговски директор на "Сата"ООД.

В периода 2002 г. - 2003 г. е бил търговски директор на "Балтекс комерс" ЕООД, а по-късно става управител на официалното представителство на фирма STOLL - Германия за България.

През лятото на 2009 г. Ивайло Московски заема поста заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, след като ГЕРБ печелят парламентарните избори.

На 19 май 2011 година Московски поема ръководството на министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията след като предшественикът му Александър Цветков подава оставка.

Коя поред политическа сила ще бъдете в парламента и целите ли се в министерски постове?

- Като гледам, как се пълнят площадите вероятно ще бъдем първа политическа сила. Относно сформирането на кабинета не бих могъл да дам мнение в момента, тъй като наблюдаваме безпрецедентно обединение срещу ГЕРБ на абсолютно всички останали партии. Вероятно формирането на кабинет ще бъде по-сложна задача от резултата от изборите.

Смятате ли тогава, че ще изпаднем в политическа криза след изборите?

- Има го като вариант изпадането в политическа криза. Надявам се разумът да победи, за да се даде възможност за съставяне на стабилно правителство.

С коя политическа сила имате допирни точки в управленската си програма. Респективно с коя партия бихте се коалирали?

- При сегашното стечение на обстоятелствата ще бъде вредно за ГЕРБ да прави, каквито и да било коалиции. Нека първо да видим, кои ще преминат бариерата и ще влязат в парламента и тогава може да се коментират коалициите. В момента наблюдаваме безпрецедентно обединение на различни като идеология политически сили срещу ГЕРБ, което говори, че през последните 20 години не е имало никаква идеологическа разлика между политическите партии. Това означава, че всичките са си били едни, само цветовете са им били различни и са си подавали удобно властта.

На какво залагате в управленската си програма? Във финансовата политика, в здравеопазването, в образованието, в социалната политика?

- Залагаме на реализъм и прагматизъм. Процесите, които са полезни за всички секторни политики са стартирали така или иначе. В образованието и здравеопазването трябва да продължат структурните реформи, но като законодателна база и като готови проекти финансирани с еврофондове процесите са стартирани, надявам се да бъдат и необратими, така че ефектът от тях да бъде до броени години реален факт.

Предсрочните парламентарни избори бяха провокирани от протестите. Как ще отговорите на исканията на протестиращите?

- Това, което изкара хората на улицата като недоволство бяха непосилните сметки за отопление и електричество. Ключовият отговор на проблемите на хората е национална стратегия за енергийна ефективност. Чрез национална програма за енергийна ефективност биха могли да се намалят разходите на домакинствата с между 30 и 50%. Тя може да бъде реализирана в рамките на две години с помощта на еврофондовете по "Конкурентоспособност" и "Регионално развитие".

По темата енергетика трябва да се засилят всички контролни механизми през държавните институции, които могат да упражняват контрол.

Кое е първото нещо, което ще направите, ако влезете във властта?

- Ще продължим да реализираме стартиралите проекти и политики, защото ние считаме, че те са правилни и ще доведат до реални ползи за обществото след няколко години.

Кои хора бихте наредили в един бъдещ кабинет с ваше участие?

- Няма незаменими хора, никой не е вързан за поста министър. Ние виждаме, че останалите политически партии стоят зад т.нар. програмно правителство, което най-вероятно може да изпълни конкретни функции за определен срок, само че ако не се случи това, пред кой ще носят отговорност не е ясно. Затова ние твърдим, че е много важно да стане ясно, кой ще носи политическата отговорност без значение, кой ще е в този кабинет.

Допускате ли, че е възможно Цветан Цветанов да е подслушвал собствените си депутати? Вие лично смятате ли, че сте бил подслушван?

- Никога не съм имал чувството, че съм бил подслушван или следен. Считам, че тази тема е тотално преекспонирана и тя няма нищо общо с нормалното политическо говорене в една предизборна кампания. Смятам, че това се използва умишлено и некоректно от нашите опоненти. Ясно е, че всичко това е атака срещу ръководството на ГЕРБ.

Защо според вас не можа да се стабилизира финансово БДЖ по време на вашето управление?

- Финансовото стабилизиране на БДЖ преминава през съществуващите дългове на дружеството, които са в размер на 700 милиона лева. Ново преструктуриране означава нов заем от държавата, това на практика означава парите на всички данъкоплатци. Тук вече казусът става морален и ще трябва да се пита обществото "Съгласни ли сте да бъде гарантиран нов заем с вашите данъци от 500-600 милиона лева".

Излизането от фалит на БДЖ преминава през нов заем, който трябва да бъде държавно гарантиран.

Какъв тогава според вас е изходът от тази ситуация, как ще се стабилизира това дружество?

- Правилният ход беше дружеството да бъде пуснато в несъстоятелност и да се създаде на негово място ново, но изпуснахме срока в началото на мандата ни, тъй като имаше друг министър, който не посмя да предприеме тази стъпка.

В момента трябва да се отвори в обществото дебата за това и да се направи обществено допитване, дали хората са съгласни да се тегли нов заем за БДЖ.

Читателите на iNews питат защо се бави все още въвеждането на електронното правителство?

- Не се бави. Двата големи проекта в момента са в тестови режим. Това са интегрирането на публични регистри и електронната идентификация. Те поставят базата и платформата, върху която да се надгражда. Общата платформа е факт. Сега трябва общините да си електронизират услугите и в зависимост от тях ще започне да се надгражда върху тази база.

В нашата програма сме заложили създаването на Министерство на електронното управление, което ще може да ускори този процес и до 2-3 години електронното управление да е факт.

Водещи

Най-четени