"Хъбъл" откри вода в атмосферата на пет екзопланети 04.12 | 09:18

Всички те се въртят много близо до своите звезди

От Антония Михайлова

Астрономите с помощта на космическия телескоп "Хъбъл" откриха признаци за водни пари в атмосферата на пет екзопланети, съобщава НАСА.

Учените открили вода в атмосферите на планетите WASP-17b, HD209458b, WASP-12b, WASP-19b и XO-1b. Всички те са "горещи Юпитери", тоест планети, въртящи се в непосредствена близост до своите звезди. Астрономите използвали инфрачервени снимки от широкоъгълната камера на "Хъбъл" WFC3.

Когато планетата от гледна точка на телескопа се окаже пред своята звезда, част от излъчването на звездата се поглъща. Анализирайки особеностите на поглъщането на лъчението от атмосферата на екзопланетите, астрономите са установили, че в тях има водни пари.

"Сигурни сме, че сме открили следи от вода на няколко планети. Това открива възможност за сравнение на количеството вода в атмосферите на различни видове екзопланети, например повече и по-малко горещи", пояснява Ави Мандел от центъра "Годард" на НАСА.

Астрономите и преди са откривали вода в атмосферата на екзопланети, но резултатите от сегашните изследвания за първи път позволяват да се измери и сравни характерът на поглъщането на лъчението и сигнала от няколко екзопланети, допълва РИА Новости.

1127098