3D модел разкрива тайната на къдриците в косата 14.02 | 10:42

Американски учени са създали триизмерен модел, който позволява да се изчисли поведението на къдравата коса

От Кремена Бедерева

Американски учени са създали триизмерен модел, който позволява да се изчисли поведението на къдравата коса на анимираните герои, а също на дългите тръби и кабели, се казва в съобщение на сайта на Масачузетския технологичен институт, цитирано от РИА "Новости".

Героите на компютърните игри или на анимационните филми рядко са с къдрави коси, тъй като липсват прости математически инструменти, които да описват такива прически. Педро Рейс от Масачузетския технологичен институт и неговите колеги са разработили първия дигитален модел, описващ триизмерната форма на кичур къдрава коса. Разработката може да намери приложение не само в компютърната анимация, но и да бъде използвана от инженери за предсказване на поведението на дълги тръби и кабели, които се закривяват, след като са намотани на макара при транспортирането.

"Нашият модел не отчита допира на космите на главата, което е много важно при създаването на прически от аниматорите. Той обаче характеризира различните степени на къдравост на косата и математически описва как се променя тя в зависимост от дължината" - пояснява Рейс. Първоначално Рейс се заминавал с изучаването на свойствата на тръбите, но в процеса на работа забелязал, че те приличат на косата. Затова се обърнал към колега, който вече бил разработил модел, описващ двуизмерната форма на къдравата коса.

Като използвали лабораторни експерименти с еластични тръби, намотани на макари с различен диаметър, компютърно моделиране и теоретични изчисления, учените определили основните параметри на къдравата коса и как се променя тя спрямо теглото и дължината. На базата на тези параметри моделът предсказва формата на виещата се коса. А също промяната под въздействие на собствената тежест на косата, на стоманените тръби, тръбички или интернет кабели, допълва БТА.

Първоначално те се закъдрят надолу в една плоскост, докато под собствената тежест не излизат от нея, образувайки триизмерна спирала. Косите и другите обекти в модела могат да се завиват изцяло или само на определени участъци.

Водещи

Най-четени