Honda: Хуманоидните роботи навлизат в домовете ни след 15 години 08.05 | 20:12

Honda ще представи робота си ASIMO за първи път пред българска публика

От Георги Георгиев

След около 15 години хуманоиден робот би могъл да присъства във всекидневието на хората и да им помага. Това прогнозира на пресконференция днес (8 май) в Националния пресклуб на БТА Жан Люк де Крае, координатор на презентацията на хуманоидния робот АSIMO.

Роботът, създаден от японския технологичен концерн Honda, ще бъде представен за първи път в България на 10 май в 15 часа в Интер Експо Център в София.

ASIMO e способен да разпознава хора, предмети, жестове и реч. Той може да ходи, да тича, да рита топка, да носи табла, да бута количка, да се здрависва, да говори и дори да танцува. Роботът е замислен като помощник на хора с увреждания. Очакванията на експертите са, че след около 15 години подобен на Asimo робот ще може да бъде пуснат в продажба, като цената му ще е колкото средната на автомобил на Honda – около 30 хил. лева.

Инженерите на японската компания работят в сферата на хуманоидните роботи от десетилетия. Техен експериментален двукрак робот прави първите си крачки през далечната 1986 г. Тогава той може да ходи единствено по права линия. Задачите пред неговото усъвършенстване тогава карат инженерите на Honda да се заемат с анализ на човешкото равновесно ходене.

През 1988 г. друг експериментален робот успява да имитира по-успешно човешката походка, но все още няма торс. През 1993 г. се появява първият хуманоиден робот, макар и с груб вид.

Вторият прототип през 1996 г. има редица подобрения - по-гъвкаво движение на краката, върви плавно във всяка посока и по неравни повърхностни и може да запазва равновесие, дори ако бъде бутнат силно. Роботът може да бута количка или да разхлабва и завинтва болтове.

През 1997 г. е готов следващият прототип - самостоятелно ходещ двукрак хуманоиден робот. ASIMO се появява за първи път през ноември 2000 г., като името му идва от абревиатура на "усъвършенствана стъпка в иновативната мобилност" (Advanced Step in Innovative Mobility). ASIMO е наричан технологичният посланик на Honda и според създателите си може да даде тласък повече млади хора да се занимават с научни изследвания.

Водещи

Най-четени