Водородна "мъгла" е ключ към формирането на звездите в галактиките 11.12 | 10:29

Астрономи провели дългогодишно наблюдение на галактиката Водовъртеж

От Антония Михайлова

Многогодишни наблюдения на живота на големите "звездни разсадници" в галактиката Водовъртеж са показали, че звездите в тях започват да се зараждат само в случай че ги заобикаля особена "водородна мъгла", сваляща газа в огнищата на звездообразуване, обясняват учени в пет статии, публикувани в Astrophysical Journal.

"За последните четири години успяхме да създадем най-пълната карта на гигантски молекулярни облаци в спирална галактика, подобна на нашия Млечен път, а също да определим количеството молекули водород в тях и да ги свържем с присъствието на звездите. Картината, която получихме, почти не съвпада с представите ни за молекулярните облаци", казва Ева Шинерер от Института по астрономия в Хайделберг, Германия.

Шинерер и колегите й наблюдавали галактиката Водовъртеж (М51) с френския интерферометър PdBI и испанския радиотелескоп IRAM 30 от 2009 г. Подобно изследване е станало възможно благодарение на това, че тази галактика е разположена сравнително близо до нас – тя се намира на 23 млн. светлинни години от Земята и е обърната с "лице" към планетата ни.

Продължителните наблюдения позволили на учените да получат висококачествени снимки и да изучат свойствата на над 1500 облака неутрален газ, в които възникват млади звезди. Когато учените започнали да съставят карта на "звездните ясли", те обърнали внимание на един необичаен факт – почти половината водород, който трябвало да се намира в тези облаци, се намирал извън техните предели.

Според астрономите тези струпвания от газ, които те кръстили "водородни мъгли", са ключ към формирането на звездите. Мъглата свива облака от неутрален газ, което му позволява да достигне тази висока плътност, която е необходима за появата на звездни зародиши.

По тази причина част от молекулярните облаци в М51, в чиито околности отсъства "мъгла", така и не се превърнали в "звездни ясли". В близко време учените ще се опитат да открият аналогични структури и в други галактики, допълва РИА Новости.