Живи клетки участват в „биотични“ видеоигри 18.01 | 13:25
Учени създадоха игри, при които играчите контролират поведението на микроорганизми в реално време
    
            
            
            
            Използвайки живи микроорганизми, учени от университета Станфорд създадоха биотични игри, които наподобяват някои от класическите видео игри, пише ScienceDaily.
"Биотичните" игри са разделени на три класа в зависимост от това дали играчите управляват процеси на молекулярно ниво, единични клетки или колонии от бактерии.
Основната цел на тези игри е да подпомогнат развитието на обучителните програми в училищата и университетите и да бъде привлечено общественото внимание към съвременните изследвания в областта на биологията.
Така екипът, воден от биотехнолога Ингмар Ридел-Крюсе разработва първите видеоигри, при които действията на играчите влияят директно върху поведението на живи микроорганизми в реално време.
Основният дизайн на игрите включва парамецията (Paramecium caudatum) – едноклетъчен организъм, използван в безброй биологични експерименти в училище и в университетските лаборатории.
Изследователите поставят клетката в малка камера с течност, в която може да се движи свободно във всички посоки. Към съда е прикрепена видеокамера, която изпраща видеосигнал в реално време към екран с вградено в него "игрално поле".
Системата е снабдена и с микропроцесор, който следи движенията на парамацеята и отбелязва резултатите от играта. Играчът контролира клетката с устройство, наподобяващо типичния гейм-контролер.
В играта PAC–mecium, играчът контролира силата на слабо електрическо поле, приложено в камерата с флуида и по този начин влияе на посоката на движение на клетката. При "биотичния" пинбол пък играчът изстрелва струи от химикали в течността, принуждавайки едноклетъчното да плува в определена посока.
За да тушират обвиненията в нехуманно отношение към животните, изобретателите на игрите наблягат на факта, че едноклетъчните организми като парамецията не притежават нервна система, а оттам и възможността да изпитват болка.
Вдъхновени от първоначалния си успех, Ридел-Крюсе и колегите му основават "Bio-X.Game Center" – сдружение за разработка на биотични игри за нуждите на образованието и изследванията.
Водещи
- 
                
Катар заплаши да спре газа за ЕС
Ако не бъде смекчена директивата CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive),...
04.11 | 16:30
 - 
                
Мирчев: За последните 30 г. никога бюджетът не е представлявал такова цунами за икономиката
Създават си касичка за 5 милиарда лева, която да харчат, посочи Мартин Димитров
04.11 | 16:15
 - 
                
Цветанка Андреева: Хватката на Радев ще бъде смъртоносна за ПП-ДБ
Президентът е изключително опасен за българската политика, ще обере популисткия вот, смята...
04.11 | 16:00
 - 
                
Украинецът, обвинен за взрива на „Северен поток“, обяви гладна стачка
Сергий Кузнецов отказва храна от 31 октомври и настоява за зачитане на основните си права
04.11 | 15:45
 
Най-четени
- 
                
От януари 2026 година таксата за издаване на лична карта ще бъде 30 лева
Документите за самоличност могат да бъдат подменени и преди изтичане срока на тяхната валидност
04.11 | 12:15
 - 
                
"Топлофикация София" започва днес поетапното пускане на отоплението в столицата
Изисквания към клиентите
04.11 | 08:30
 - 
                
Безплатни профилактични прегледи при уролог ще се проведат утре в Русе в подкрепа на мъжкото здраве
Психолози се включват за първи път
04.11 | 10:30