Защо можем да балансираме на две колела? 15.04 | 11:25
25 различни фактора оказват влияние върху баланса на велосипеда
Начинът, по който велосипедът стои изправен докато се движи напред, винаги е бил мистерия за науката. Общоприетото физично обяснение е, че ефектът се дължи на набор от жироскопични ефекти.
Учени от университета Корнел и технологичния университет Делфт в Холандия успяха да комплекса от фактори, които кара колелото да стои изправено докато е в движение. Откритието може да доведе до радикално нови дизайни на велосипеди, пише scienceagogo.com.
Традиционният консенсус в научната общност е, че стабилността е свързана най-вече със жироскопичния ефект и трейл ефекта. Трейл ефекта е разстоянието на което контактната област на предното колело се намира от кормилната ос. Новото проучване показва, че тези фактори като относително маловажни.
"Тук става въпрос за това как наклона на велосипеда автоматично предизвиква насочването му в определена посока, което поставя колелата под падащото колело", обяснява Анди Руина, професор по механика в Корнел.
За да докажат, че жироскопичния ефект и трейл не са необходими, изследователите създали автономен велосипед с две малки колела, всяко от което било снабдено с въртящ се наопаки диск, който елиминира жиро-ефекта. В допълнение контактната точка на предното колело била разположена леко пред кормилната ос, което създавало негативен трейл ефект.
Когато задвижили велосипеда с 8 км/ч, той успявал да балансира на двете си колела, като при леко побутване от едната страна се изправял от самосебе си.
В резултат на експериментите си, учените открили 25 различни фактора, които влияят на стабилността на велосипеда, но според д-р Аренд Шваб от университета Делфт определящият фактор бил разпределението на масата, и най-вече на нейния център спрямо насочващия механизъм на велосипеда. "За да бъде колелото стабилно, насочващият механизъм трябва да бъде нестабилен. Ако велосипедът тръгне да пада на една страна този механизъм трябва да реагира още по-бързо" допълва ученият.
Специалистите добавят, че дизайнът на съвременните велосипеди е по-скоро консервативен и нищо съществено от основната им схема не се е променило от края на 19-ти век.
"Производителите могат да използват нашия модел за да правят различни модификации на стабилността на велосипедите си, както и да създават возила с необичаен дизайн", заключава Шваб.
Водещи
-
Ако всички откажат да бъдат министър-председатели, редовният кабинет остава да действа
Това разясни конституционният съдия Орлин Колев
17.12 | 21:00
-
Диана Дамянова: Поведението на политическата класа надхвърля границите на търпимостта
По думите й в момента много политически лидери се опитват да яхнат протеста на българските...
17.12 | 20:45
-
Пеевски откри "Музей на сглобката" в кабинета си в НС
В бившия кабинет на комунистическия диктатор Тодор Живков на стативи бяха показани снимки на...
17.12 | 20:30
-
Обявиха Иван Иванов за световен шампион при юношите на ITF
Той е първият български тенисист, който печели наградата в тази категория
17.12 | 20:15
Най-четени
-
Борисов: Последиците от удължителен бюджет ще са тежки
"Виновните си имат имена: Асен Василев и хулиганската му групировка ПП-ДБ!", заяви лидерът на...
17.12 | 13:15
-
ПП-ДБ свиква нов протест - утре от 18 часа на площада пред НС
Уредникът на музея на социалистическите бюджети току-що реши България да приеме този крадлив...
17.12 | 15:20
-
ПП-ДБ: Призоваваме всички на протест утре - уредникът на Музея на социалистическите бюджети току-що нареди да се приеме стария крадлив бюджет
“Очевидно тази коалиция продължава да работи и не само запазва Пеевски в кабинета му - тя...
17.12 | 10:56
-
Всичко за винетките: АПИ разясни за валидността, цените и сроковете
Вписването на символите от регистрационния номер може да бъде и на кирилица, и на латиница, но...
17.12 | 11:45