Има ли нефт в космоса? 27.11 | 13:46

Астрономи откриха огромни количества от нефтено съединение в мъглявината Конска глава

От Георги Георгиев

Астрономи откриха за пръв път в нашата галактика въглеводородното съединение С3Н+. Откритието е направено в мъглявината Конска глава на съзвездието Орион, с помощта на 30-метровия телескоп IRAM в Испания, съобщава сайтът Phys.org, цитиран от БТА.

Откритата молекула е на съединение, което е една от основните съставки на фосилните горива нефт и природен газ, предоставящи огромна част от енергията, която човечеството потребява.

Мъглявината Конска глава е на 1300 светлинни години от Земята. Заради лесно разпознаваемата си форма, тя е сред най-сниманите астрономически обекти. Мъглявината е и фантастична междузвездна химическа лаборатория, в която плътен газ и интензивна светлина от звездите непрекъснато взаимодействат и предизвикват многослойни химически реакции.

С 30-метровия радиотелескоп край Пико дел Валета в Сиера Невада астрономите Жером Пети и екипът му направили първото изследване на химическия състав на "гривата" на Конската глава.

Международният проект, наречен Whisper (шепот), е осъществен, благодарение на техническото усъвършенстване на телескопа, позволило измерванията да се направят само за седмица.

Астрономите са идентифицирали 30 молекули в района, сред които много малки въглеводороди, които образуват нефта и природния газ. Изненадващи са високите им нива.

По оценки на учените мъглявината съдържа 200 пъти повече въглеводороди, отколкото е общото количество вода на Земята.

Една от тях - въпросният положителен йон на пропинилидин (С3Н+), е наблюдавана в космоса за пръв път.