Има планета, 13 пъти по-голяма от Юпитер 20.11 | 16:54

От Кремена Бедерева

Астрономи са открили планета, която е 13 пъти по-голяма по маса от Юпитер - най-голямата и тежка планета в Слънчевата система. За това съобщиха СМИ.

С помощта на японския телескоп "Субару", който е разположен на върха на планината Маун-Кеа на Хавайските острови, група учени, под ръководството на Джоузеф Карсон от Мюнхенския институт за астрофизика Макс Планк, са успели да заснемат огромна газова планета, която е кръжала около звездата Каппа Андромеда (Kappa Andromedae).

Масата на гигантската планета, която се намира на 170 светлинни години от Земята, два пъти и половина превъзхожда Слънцето. Тази звезда се явява сравнително млада  - тя е само на 30 мил. години. За сравнение Слънцето е на 5 млрд. години.

По думите на изследователите това откритие хвърля светлина върху процеса, по който се формират нови планети. По-рано учените имаха съмнения, че планетите могат да се формират от протопланетарен диск от по-масивни звезди, каквато е Каппа Андромеда.

Към този момент са открити повече от 800 планети извън пределите на Слънчевата система, но учените са успели да фотографират само няколко от тях. Проблемът се състои в това, че яркото излъчване на звездите "заглушава" много по-малкия поток от светлина, който изхожда от въртящите се около тях планети.

Резултатите от изследванията ще бъдат публикувани в някой от следващите броеве на научното списание Astrophysical Journal.